استفاده از ظرفیت همه هنرمندان پیشکسوت

در کارگروه فرهنگ و ادب و موسیقی مطرح شد: اصالت از بین نمی‌رود و ماندگار است
موسسه هنرمندان پیشکسوت

   به گزارش روابط‌عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت دومین جلسه کارگروه موسیقی و فرهنگی به ‌طور همزمان و با حضور هنرمندان هردو عرصه هنر برگزار شد. در ابتدای جلسه محبوبه اسپیدکار دبیر نشست‌‌های تخصصی موسسه هنرمندان پیشکسوت ضمن خوشامد به اساتید حاضر، به اهداف این جلسه اشاره کرد و افزود: ما در این جلسه از کارگروه به دنبال راهکارهایی برای این هستیم که هنرمندان پیشکسوت ازانزوا دربیایند و بتوانند تا حدی مسائل اقتصادی خود را حل کنند. هم چنین از دیگر اهداف این است که بهترین راه‌ها را برای انتقال تجربه این عزیزان به نسل جوان بیابیم.

   سپس نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با اشاره به دلیل برگزاری هم‌زمان دو نشست گفت: با توجه به این که فرهنگ و ادب و موسیقی رابطه تنگاتنگی با هم دارند و بهتر آن بود که حداقل یک جلسه به‌طور همزمان برای هردوی این کارگروه‌ها داشته باشیم تا تبادل نظر بین اساتید دو حوزه صورت‌گیرد.

   هم‌چنین باید در این جلسه به این جمع‌بندی برسیم که چگونه می‌توان از ظرفیت همه اساتید استفاده کرد.

   او با اشاره به این نکته که هنرمندان پیشکسوت نباید فکر کنند که پیشکسوت بودن یعنی آن که دیگر نمی‌توانند کار و فعالیت داشته ‌باشند گفت: ما می‌توانیم با ضبط برنامه‌های گفت‌وگو محور با حضور اساتید و پخش آن به صورت آنلاین و یا انتشار آن در فضای مجازی باعث حضور پررنگ‌تر اساتید و فعالیت ایشان شویم.

موسیقی، حوزه ای زنده و محبوب

   در ادامه فرزاد طالبی مدیرکل سابق دفترموسیقی که به‌عنوان میهمان ویژه در نشست حضور داشت گفت: این حوزه، حوزه‌ای زنده و محبوب است. اساتید پیشکسوت محبوب هستند و آثارشان رنگ خاص خود را دارد که جای دیگری نیست.

    او با اشاره به این که بسیاری از هنرمندان پیشکسوت تا الان مشغول به کار هستند گفت: هنرمندان پیشکسوت بسیاری مشغول به کار هستند و دلیل آن این مساله است که اصالت از بین نمی‌رود و ماندگار است و می‌تواند برای مردم بسیار جذاب باشد.

   او ضمن تشکر از نیکنام حسینی‌پور و تبریک به او بابت این نگرش که هنرمند پیشکسوت باید هم‌چنان  فعالیت کند گفت: باید در این راستا تیمی طراحی بشود که همه اساتید را از نظر حرفه‌ای بشناسند.

به اهالی موسیقی رسیدگی نمی‌شود

   در این نشست استاد پری ملکی خواننده پیشکسوت با اشاره به شرایط سخت اهالی موسیقی گفت: متاسفانه به اهالی موسیقی رسیدگی نمی‌شود و در این شرایط شیوع کرونا کار بسیار سخت‌تر هم شده ‌است.

استاد ملکی در پایان گفت: مهم‌ترین چیزی که در این موسسه به آن احتیاج داریم، داشتن یک خانه سالمندان برای هنرمندان است.

هنرمند نیاز به انگیزه دارد

   استاد داود فیاضی ردیف‌دان و خواننده در صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرد: باید به هنرمندان انگیزه داده‌ شود تا بتوانند اجراهای خوبی داشته‌ باشند و آثار با کیفیتی خلق کنند. باید از قشر هنرمند صیانت شود و خوب است که بتوانیم در این کارگروه در مورد این موضوع همفکری کنیم.تا امکانات نباشد، هنرمند نمی‌تواند کارش را درست و به خوبی پیش‌ببرد.

   استاد سوسن اصلانی  نوازنده سنتور نیز در راستای سخنانی که استاد فیاضی مطرح کرد گفت: به نظر من هم باید به هنرمندان کمک شود تا بتوانند کارهای خود را کامل کنند و ارائه دهند. هم چنین افزود: اگر امکانات در اختیار هنرمندان پیشکسوت قرار بگیرد کارهای بسیارپختنه و جذابی ارائه خواهند داد.

تمرکز برای نتیجه گیری بهتر

   استاد سعید شریفیان موسیقی‌دان گفت: در موسیقی ایرانی آهنگسازی و نوازندگی بسیاربا هم مرتبط‌اند و می شود برای آن برنامه‌ریزی‌هایی داشت تا کارهایی به صورت گروهی ارائه شود. اما کار کردن در حیطه موسیقی کلاسیک نیاز به برنامه‌های خاصی دارد. نزدیک شدن به اجرا در هر یک از بخش‌های موسیقی شرایط خاص خود را می‌طلبد و قابل انجام است به شرطی که بتوان روی هر یک تمرکز خاص انجام داد.

اهمیت تصمیم گیری درست در حوزه فرهنگ و هنر

   استاد پرویز بیگی حبیب‌آبادی نویسنده پیشکسوت گفت: موضوع فرهنگ و هنر در کشورما مشکلات خاص خود را دارد ضمن این که گسترده‌ترین پهنه می‌تواند باشد، بسیار غریب است و چون کشتی طوفان زده‌ایست که هر لحظه یک نفر سکان آن را به سویی جهت‌دهی می کند.ما از تقابل می‌توانیم به تعامل‌های خوبی برسیم.

   وی با اشاره به تصمیم‏‌گیری‌های نادرست در حوزه فرهنگ و هنر گفت: عدم سیاست‌گذاری صحیح یکی از بزرگ ترین مشکلات فرهنگ و هنر است. حمایت از هنرمند و اثر او باعث می شود اتفاقات خوبی رخ دهد و دغدغه های موجود حل خواهد شد.

   او افزود: موفقیت زمانی میسر می‌شود که پس از جابه‌جایی مدیران، افراد جدید تجربه‌های پیشین را ارج نهند و نه آنکه این تجربیات را کنار گذاشته و مسیر نویی را آغاز کنند.

   در ادامه استاد منیژه آرمین نویسنده پیشکسوت گفت: موسیقی درکل کائنات حضور دارد و فکر نمی کنم کسی باشد که با آن ارتباط نداشته‌باشد .هنرمندان پیشکسوت ‌تجربه‌هایی دارند که می‌توانند آن‌ها را منتقل کنند و این موسسه می تواند این کار را به نحو احسن انجام دهد. هنرمند هیچ وقت از کار نمی‌افتد چرا که همیشه تجربیاتی دارد که انتقال دهد.

پیش‌روی با استفاده از تجربه گذشته و نگاه به آینده

   در ادامه جلسه حسینی پور گفت: یکی از دلایل مشکلات، عدم گفت‌و‌گو بین مسئولین و مخاطب است و با گفت‌وگو بسیاری از سوتفاهم ها حل‌وفصل خواهند شد.

   او افزود: گفت‌وگو همیشه تاثیر خود را می‌گذارد و ما نیز تلاش می کنیم نقاط ارتباطی را برقرار کنیم. ما تلاش می کنیم با تجربه ای که از گذشته به جای مانده و با نگاه به آینده و با توجه به فضای جدید جامعه و موسسه برنامه های جدیدی را طراحی کنیم و پیش برویم.

   او در پایان گفت: هنرمندان باید از نظر اقتصادی نیز تامین شوند و اقتصاد هنرمندان بسیار مهم است. ما از هر راهی لازم باشد اقدام می کنیم آن هم با تولید اثر از سوی هنرمند و حمایت از سوی موسسه چرا که تولید اثر باعث می شود که هنرمند اثربخشی خود را حس کند و پویا باشد.

   این جلسه یک شنبه، 15 بهمن‌ماه در محل موسسه هنرمندان پیشکسوت برگزار شد.

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

سایر اخبار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا