خوشنویسی بخشی از فرهنگ و هویت ماست

دومین جلسه کارگروه خوشنویسی برگزار شد
موسسه هنرمندان پیشکسوت

به گزارش روابط‌عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت دومین جلسه کارگروه خوشنویسی روز یکشنبه برگزارشد. در ابتدایی جلسه  نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت ضمن عرض سلام و ادب به اساتید که در خانه خود حضور یافته‌اند، درباره هنر خوشنویسی صحبت کرد و گفت: خوشنویسی بخشی از فرهنگ و هویت ما را تشکیل می‌دهد و درطول تاریخ این هنر تعالی‌بخش بوده است؛ به‌خصوص در زمانی که هنرمندان ایرانی آیات قرآنی را باذوق و هنر خود خوشنویسی و تذهیب می‌کردند،  اما سوال ما این است که روند هنر خوشنویسی صعودی است یا نزولی.

او با اشاره به تجربیات گرانبهای هنرمندان پیشکسوت افزود:  انتظار ما از شما اساتید این است که هم ما راهنمایی کنید و هم در این زمینه طرح‌بحث کنید تا دغدغه‌های اساتید مطرح شود و ما نیز بدانیم برای حرکت در این مسیر چه گام‌هایی باید برداریم.

در ادامه این نشست محبوبه اسپیدکار دبیر نشست‌های تخصصی موسسه هنرمندان پیشکسوت ضمن خیرمقدم به اساتید و با اشاره به آنچه در اولین جلسه از کارگروه خوشنویسی گذشت گفت: ما ۳۹ هنرمند در حوزه خوشنویسی داریم که عضو موسسه هستند و قراراست با کمک شما اساتید تصمیماتی را در این کارگروه بگیریم که همه اعضا ذی‌نفع باشند.

اهداف جلسه دوم کارگروه

 اهداف این جلسه از کارگروه خوشنویسی عبارت بود از: 1-تعیین رئیس کارگروه 2-شناسایی هنرمندان خوشنویس که عضو موسسه نیستند تا در نهایت بتوان آن ها را به عضویت موسسه هنرمندان پیشکسوت درآورد. 3-بررسی و ارائه راهکار برای حل مسائل اقتصادی هنرمندان خوشنویس با توجه به امکانات موسسه

در این نشست بنابر تصمیم هنرمندان حاضر، استاد داود رواسانی به عنوان رئیس کارگروه انتخاب شد.

هم‌چنین محبوبه اسپیدکار در راستای موضوع درآمدزایی اساتید گفت: اساتید می توانند از راه‌های مختلف چون برگزاری کلاس، نقد و بررسی آثار و برگزاری نشست‌های تخصصی به درآمدزایی برسند. وی درباره این پیش فرض که خوشنویسی دارد به رکود می‌رود افزود: یکی از دلایل این است که خوشنویسی کمتر از هر هنر دیگری چالش داشته‌است و برگزاری مناظرات بین اساتید می‌تواند یکی از راهکارهای این موضوع باشد.

او اضافه کرد: مردم و جوانان باید از ظرافت‌های خوشنویسی آگاه شوند تا بیشتر از آن لذت ببرند.

جهت‌دهی ذائقه مردم

از دیگر مسائلی که در این کارگروه مطرح شد، جهت‌دهی ذائقه مردم به سمت دیدن و خریدن آثار اساتید هنر خوشنویسی بود. هم‌چنین با طرح این سوال که “آیا در حوزه هنر خوشنویسی اساتیدی داریم که در اقتصاد هنر خوشنویسی موفق باشند؟”، این راهکار پیشنهاد شد که از تجربه این اساتید برای حرکت هایی در جهت بهبود اقتصاد هنرمندان پیشکسوت خوشنویس استفاده شود.

موسسه در این راستا آمادگی خود را برای اجرایی کردن تصمیماتی که در این جلسه گرفته‌می‌شود اعلام کرد و گفته‌شد: ما هر نوع اقدامی را که لازم و کمک کننده باشد، انجام می‌دهیم.

اختلاف نظر در همه هنرها هست

در ادامه جلسه کارگروه، استاد احمد فلسفی گفت: با توجه به تجربیاتی که در انجمن داشته‌ام و با توجه به چیزهایی که آموخته و تجربه کرده‌ام، بهتر است این جلسات به صورت دقیق و با صورتجلسه‌هایی که از قبل تدوین شده‌است برگزارشود و همه اعضا به طور عادلانه فرصت برای ارائه نظرات و پیشنهادات خود داشته‌باشند.

وی در ادامه صحبت‌هایش افزود: کار هنرمند تولید هنر است حس و هوش هنرمند و معطوف به خلق اثرش است و فروش آن وظیفه هنرمند نیست.  باید مسئولینی که احساس وظیفه می‌کنند در این راستا کاری کنند تا اینکه چرخه تولید هنر ادامه پیدا کند. نباید از هنرمندان انتظار داشت که راه‌حل اقتصادی ارائه بدهند.

سپس استاد حمید ساسانی ضمن موافقت با نظرات استاد فلسفی گفت: باید به گونه ای تلاش کنیم که این مسیر به نتایج خوبی برسد. بی شک اختلاف نظر در همه هنرها هست و نظر همه دوستان و اساتید قابل احترام است. اما در واقع این تفاوت، تفاوت سلیقه است نه اختلاف.

آثار هنرمند، جان‌مایه حال و احساسات اوست

استاد محمدحسین عطارچیان با اشاره به نکاتی که لازم است نسبت به تشکیل جلسات در نظر گرفته‌شود افزود: باید برای همه فرصت گفتگو را فراهم کنیم.

استاد بیژن  بیژنی نیز با اشاره به این که هنرمندان پیشکسوت الان باید نتیجه زحمات خود را ببینند گفت: من همیشه عاشقانه در هردو رشته خوشنویسی و موسیقی فعالیت کرده‌ام و هرگز خسته نشدم ولی جار و جنجال های حاکم در بعضی محافظ بسیار خسته کننده است. در دوره‌ای هستیم که ما هنرمندان مثل همه مردم خسته‌ایم و یکی از بهترین اتفاق‌ها برای هنرمند این است که آثارش از راه‌های مختلف دیده‌شود چرا که  آثارهنرمند، جا‌ن‌مایه حال و احساسات اوست.

در ادامه این نشست استاد قربانعلی اجلی یکی از دغدغه های خوشنویسان را بحث اقتصادی دانست و گفت: برگزاری کلاس توسط اساتید و خرید آثار از هنرمندان می تواند باعث امیدواری خوشنویس به زندگی شود.

طبقه‌بندی در حوزه خوشنویسی

با توجه به شرایط اقتصادی هنرمندان و شیوع ویروس کرونا که تاثیر بسیاری روی تقتصاد هنر و فروش آثار هنرمندان داشته است، پیشنهاد شد تا مصوبه‌ای که سال‌ها پیش در خصوص تخصیص دو دهم درصدی بودجه برای خرید آثار فرهنگی و هنری بوده‌است، دوباره احیا شود تا نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی بتوانند این آثار را خریداری نمایند.

در ادامه این نشست در مورد طبقه‌بندی گرایشی در حوزه خوشنویسی صحبت‌شد و اساتید نظر خود را در این باره نیز مطرح‌کردند و پیشنهاد دادند برای این که این کار دقیق‌تر صورت‌گیرد از هنرمندان حوزه خوشنویسی درخواست‌شود تا رزومه‌های خود را ارائه دهند.

سپس استاد داود رواسانی، ضمن تشکر از دغدغه‌های فکری موجود گفت:  همه کشورها یک شبکه هنر دارند اما ما هنوز چنین چیزی در مملکت خود نداریم. ایجاد چنین شبکه تلویزیونی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد، هم برای مردم و هم برای خود هنرمند.

 در پایان جلسه و در راستای اهدافی که در ابتدای جلسه تعیین شده‌بود، تصمیم بر آن شد تا تلاش‌هایی در راستای تخصیص بودجه  خرید آثار از هنرمندان صورت‌گیرد و نامه‌نگاری‌های لازم انجام شود.

 همچنین بنا شد تا اساتید عضو کارگروه در راستای شناسایی استادان خوشنویسی که عضو موسسه نیستند و اندیشیدن تمهیداتی برای عضویت آن‌ها در موسسه هنرمندان پیشکسوت فعالیت‌هایی را انجام دهند.

 از دیگر اهداف این جلسه، پیش‌روی طبق دسته بندی هنرمندان در گرایش‌های گوناگون خوشنویسی بود که لازمه آن، ابتدا تشخیص حیطه تخصص اساتید است، که در آن زمینه نیز فعالیت‌های صورت خواهدگرفت.

این نشست روز یک شنبه پنجم بهمن‌ماه در محل موسسه هنرمندان پیشکسوت برگزارشد.

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

سایر اخبار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا