دیدار با خالق نقش های سفالی

در دیدار با استاد آشفته مطرح شد: آموزش و انتقال هنر از مهم ترین کارهاست

به گزارش روابط‌عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت نیکنام حسینی‌پور به دیدار استاد جواد آشفته رفت.
در این دیدار حمید مقدادزاده کرمانی ، شهردار ناحیه یک منطقه چهار نیز حضور داشت. استاد آشفته ضمن توضیح درباره آثاری که در سطح شهر به انجام رسانده، چون: نمای برج آزادی، کتیبه وزارت خارجه و کتابخانه پارک شهر افزود: تعدادی از آثار من در میراث فرهنگی است، و متاسفانه جز اموال دولتی شده و به من بازگردانده نمی‌شود. کاش حداقل از آن ها در نمایشگاه‌ها استفاده می‌شد. اما اکنون حبس شده‌اند.
حسینی‌پور در ادامه افزود: ما تلاش می‌کنیم تا آثار شما ازحبس خارج شوند تا خودتان آن ها را به نمایش بگذارید.

هنر موروثی

استاد آشفته ضمن تشکر از زحماتی که برای موسسه کشیده می‌شود افزود: من ۳۵ سال است که در حوزه هنر سفال و سرامیک فعالیت دارم. هنر در خانواده ما حرفه‌ای موروثی است. او ادامه داد: پدربزرگِ مادر من یک هنرمند زری‌باف بود که درزمان پهلوی اول برای دایر کردن کارگاه زری بافی از کاشان به تهران نقل مکان می‌کند.

آموزش برایم بسیار مهم است

او در ادامه درباره روند کار خود توضیح‌داد و گفت: من دیدم اگر بخواهم روی سفال کار و طراحی کنم مستلزم این است که ابتدا یک سفالگر، سفالی را که مد نظر دارم برای من بسازد، سپس به کوره نیاز است تا آن کار در دمای بالا پخته شود و یک مهندس شیمی لعاب‌ها را برای من بسازد. در نهایت تصمیم گرفتم طرح‌هایم را روی بوم اجراکنم و بسیاری از طرح‌ها را هنرمندانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند روی سفال اجرا می‌کنند.
استاد آشفته ادامه‌داد: من دو ترم در مرکز آموزش میبد یزد رایگان آموزش می‌دادم، چرا که برایم مهم است جوانان این هنر را یاد بگیرند.
حسینی‌پور افزود: بحث آموزش و انتقال تجربه سینه به سینه بسیار مهم است وخیلی از هنرمندان ما سبک وسیاق خاص خودشان را دارند که برای تداوم آن باید هم مکتوب گردند وهم باید برای آن چون شما همت کرد. زحماتی که شما در حوزه آموزش و در راستای انتقال این هنر کشیده‌اید بسیار ارزشمند است.

سفالگری وضعیت خوبی ندارد

مدیرعامل موسسه در ادامه وضعیت سفال و سفالگری را از استاد جویا شد و جواد آشفته گفت: متاسفانه سفال و سفالگری اصلا وضعیت خوبی ندارد. من به جز این که کار سفال انجام می‌دادم، در بازرسی اداره فرهنگ و هنر نیز بودم. آنجا حدود صد هنرمند داشتیم، حدود پنجاه زری‌باف و بقیه هنرمندان در حوزه‌های دیگر چون سفال و… فعالیت می‌کردند. اکنون از آن هنرمندان تعداد بسیار کمی باقی مانده‌اند و چون آموزش و انتقال وجود نداشته هنرمندان جدید و جوان انگشت شمارند.
حسینی‌پور نیز افزود: یکی از دلایل آن این است که هنر جنبه تجاری پیدا کرده و از ذات خود دور شده‌است. حتی لاله جین همدان نیز کارهای وارداتی ارائه می دهد.

بازسازی کتیبه وزارت امورخارجه

استاد آشفته درباره کتیبه وزارت امورخارجه گفت: این کتیبه حدود ۶۰۰-۷۰۰ متر بود و ما آن را سال ۱۳۷۳ گروهی کار کردیم. در واقع این کار بازسازی طرح اصلی بوده‌است. بخشی از کتیبه وجود داشت و ما طرح آن را تکرار کردیم.
وی افزود : از دیگر جاهایی که در عملیات بازسازی آن بوده‌ام کاخ گلستان است. اما کتابخانه پارک‌شهر طرح و اجرای من بوده و گروهی کار کردیم.

در ادامه این دیدار از آثار استاد که در اتاقی جداگانه نصب و به معرض تماشا گذاشته شده‌بود دیدن شد و به رسم یادبود لوح تقدیری به ایشان تقدیم شد.
استاد آشفته نیز چند اثر خود را به حاضران تقدیم کردند.

جواد آشفته بیست و پنجم مرداد سال 1321 در تهران به دنیا آمد. هنر در خانوادۀ آن‌ها موروثی بود. پدربزرگ مادرش از زری‌بافان به‌نام بود و پدرش نیز زری‌بافی می‌کرد. پس از این‌که دیپلم گرفت در سال 1344 به استخدام ادارۀ هنرهای زیبا درآمد و بالاخره به سراغ علاقه‌اش یعنی سفال رفت. آخرین پستی که او در آن اداره داشت، سرپرستی کارگاه سفال و سرامیک بود.
سیدجواد آشفته در نمایشگاه‌های گروهی بسیاری در داخل و خارج از کشور شرکت کرده است و آخرین نمایشگاهی که در آن شرکت داشته در کوالالامپور مالزی بوده است. او اکنون حدود 45 اثر دارد که تاکنون به نمایش نگذاشته‌است.

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

سایر اخبار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا