هنرهای سنتی بخشی از هویت هر کشور است

اولین جلسه کارگروه هنرهای سنتی برگزار شد
موسسه هنرمندان پیشکسوت

    اولین جلسه کارگروه هنرهای سنتی روز یکشنبه برگزارشد. در این جلسه محبوبه اسپیدکار دبیر نشست‌های تخصصی موسسه هنرمندان پیشکسوت، ضمن خوش‌آمدگویی به هنرمندان حاضر گفت: هدف از تشکیل این نشست‌ها این است که برای برنامه‌ریزی در موسسه، بتوانیم از نظرات خود اساتید استفاده‌کنیم.

    وی افزود: در رشته سنتی زیرشاخه‌های بسیاری وجود دارد و نیاز هر کدام از این رشته‌های زیر شاخه با یکدیگر متفاوت است. بنابراین تصمیم بر آن شد تا از هر زیرشاخه هنری یک نفر در این کارگروه حضور داشته‌باشد تا بتوانیم دقیق‌تر و بهتر برنامه‌ریزی کنیم.

در ادامه جلسه نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت ضمن تشکر از حضور هنرمندان گفت: به قول استاد نگینی این خاک بسیار هنرپرور و هنرخیز است. هنرهای سنتی یکی از باسابقه‌ترین هنرهایی است که در ایران شکل‌گرفته‌است. ما در سراسر ایران و در استان‌های مختلف هنرهای سنتی مختلفی داریم و هر استان و منطقه‌ای یک مزیت نسبی دارد که باید دیده شوند و این رنگین‌کمان هنرهای سنتی در طول تاریخ بخشی از هویت ما را حفظ کرده است. اگر مسئولین و تصمیم‌گیرندگان بتوانند توجه ویژه‌ای به هنرهای سنتی داشته‌باشند شاید بتوان بخشی از مشکلات اقتصادی و حوزه اشتغال را برطرف کرد. صنایع دستی و هنرهای سنتی بخشی از هویت هر کشور و ملتی است و باید به آن پرداخته شود.

   او افزود: یکی از اهداف این موسسه این بوده‌است که قدردان همه شما عزیزانی باشیم که عمر خود را برای اعتلای فرهنگی ایران صرف کرده‌اید.

دغدغه ما این است که هنرهای سنتی حفظ شود و بتوانیم با مشارکت شما عزیزان کارها را پیش‌ببریم. شما به نمایندگی از جمع اینجا حضور دارید بنابراین از شما خواهش می کنم به نمایندگی از آن جمع از ما مطالبه‌گری کنید، چرا که می‌خواهیم خدمتگزار شما اساتید باشیم.

وظیفه هنرمند خلق اثر است نه بازاریابی

   در ادامه جلسه استاد ابراهیم نباتی، هنرمند پیشکسوت حوزه تراش شیشه گفت: اگر هنرمندی نباشد هیچ کدام از سازمان‌های مربوط به آن وجود نخواهدداشت. متاسفانه از زمانی که سازمان صنایع‌دستی از وزارت صنایع جدا شد، مشکلات بسیاری برای هنرمندان به وجود آمده‌است و یکی از این مشکلات مسئله فروش محصولات در داخل کشور است.

   او افزود: یک هنرمند یا باید به هنر خود بپردازد و یا بازاریابی کند. وظیفه یک هنرمند خلق اثر است نه بازاریابی.

  وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های آثار هنری اضافه کرد: باتوجه به شرایط موجود می‌توان در محوطه باز برج آزادی نمایشگاهی را برگزار کرد تا آثار خلق شده توسط هنرمندان سنتی در معرض دید مردم قرارگیرد.

عشق به هنر عامل ماندگاری هنرهای سنتی

   سپس استاد علی حاجیان، هنرمند پیشکسوت حوزه گچ‌بری با اشاره به سخنان استاد نباتی و اینکه هنرمند بازاریاب نیست گفت: دولت باید آثار هنرمندان را بخرد و در گالری های مجهزی در داخل و خارج از کشور به نمایش و در معرض فروش بگذارد.

   وی تاکیدکرد: هنرمند نباید دغدغه فروش آثار را داشته‌باشد.

   استاد هادی گلریزخاتمی، هنرمند پیشکسوت عرصه خاتم‌کاری که این هنر، شغل و حرفه‌ اجدادی ایشان است نیز به صحبت پرداخت و گفت: هنرمند نمی‌تواند در بخش اداری فعالیت کند و باید در کارگاهش به خلق اثر بپردازد. هنرمند به هنرش عشق می‌ورزد و این عاملی است که هنرهای قدیمی را ماندگار کرده است.

او ادامه ‌داد: جوانان امروز استعداد دارند ولی متاسفانه انگیزه کار ندارند، چرا که از نظر اقتصادی احساس امنیت نمی‌کنند. هنر سنتی اگر به صورت استاد و شاگردی پیش برود و منتقل شود خیلی بهتر از آن است که در محیط آکادمیک آموزش داده‌ شود.

    در ادامه جلسه استاد حسن فیضی‌راد، هنرمند عرصه کتاب سازی و مرمت نسخ خطی ضمن توضیحاتی که درباره این شاخه از هنر داد گفت: من با اساتید موافقم و به نظر بنده هم هنرها باید به صورت استاد ‌و شاگردی آموزش داده‌ شود و مدرک تحصیلی نشان‌دهنده دانش افراد نیست.

   او افزود: این کار بسیار حساس است و باید آن را با عشق انجام‌داد. استاد فیضی‌راد در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه ماشینی کردن این هنر ممکن نیست گفت: دغدغه من در باره هنر خودم این است که درحال حاضر، افراد زیادی نیستند که این کار را با علاقه انجام ‌دهند و بتوانند خوب آموزش‌ دهند.

در آموزش استاد و شاگردی اخلاق و سبک زندگی نیز منتقل می‌شود

   در ادامه استاد شهین پزشکی، هنرمند دوخت‌های سنتی و موسس اولین آموزشگاه دوخت‌های سنتی ایران صحبت‌ کرد و گفت: من با سازمان‌ها و موسسات بسیاری همکاری داشته‌ام و توانسته‌ام رشته دوخت‌های سنتی ایران را در بخش تحصیلات آکادمیک ثبت‌کنم.

    او در ادامه صحبت هایش گفت: به‌نظر من چون نظام اجتماعی تغییر کرده ‌است، ما باید رشته‌های خود را به‌روزرسانی کنیم و آکادمی کردن هنرهای‌سنتی به این امر کمک بسیاری خواهدکرد.

پس از استاد پزشکی استاد محمد نگینی، هنرمند تراش سنگ‌های‌زینتی، با اشاره به این نکته که باید به جلو پیشرفت و گذشته را رها کرد، گفت: از مزایای آموزش به صورت استاد و شاگردی این است که صرفاً تکنیک‌ها نیست که  انتقال داده‌می‌شود، بلکه اخلاق و سبک زندگی نیز منتقل می‌شود. آموزش هنرهای سنتی می‌تواند آکادمیک باشد، ولی به شیوه خاص خودش.

   استاد نگینی اضافه‌کرد: من معتقد هستم  که باید دانشگاهی باشد که اساتید دارای مدرک درجه ‌یک‌ هنری استادان آن باشند و طرح درس‌ها نیز توسط خود اساتید ارائه شود.

او در رابطه با فروش آثار نیز گفت: می‌توان از طریق رسانه‌های موجود، اتفاق فروش آثار هنرمندان را رقم‌زد و همچنین این ارتباط رسانه‌ای می‌تواند یک ارتباط بین‌المللی نیز باشد.

دولت وظیفه دارد زیرساخت را فراهم کند

   پس از پایان صحبت‌های اساتید پیشکسوت، نیکنام حسینی‌پور صحبت‌کرد و گفت: دولت وظیفه‌ دارد زیرساخت و تسهیلات را فراهم‌کند و بخش خصوصی سیاست‌گزاری‌های دولت را اجرا کند. تلاش ما این است که با بخش‌های خصوصی ارتباط برقرارکنیم تا بشود یک گالری را به هنرمندان پیشکسوت عضو موسسه اختصاص بدهیم و همچنین هنرمندان غرفه‌هایی برای فروش آثار خود داشته ‌باشند.

   او در ادامه صحبت‌هایش به بحث آموزش اشاره‌کرد و گفت: ما ارتباطاتی را با دانشگاه استاد فرشچیان برقرار کرده‌ایم. به نظر من نیز دانشگاه‌ها باید از اساتید عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت که مدرک درجه‌ یک ‌هنری دارند استفاده‌کنند. البته تداوم این امر بسیار مهم است. درحقیقت شما اساتید به نوعی یک واقف هستید زیرا عمر گرانمایه خود را وقف بالندگی هنر این سرزمین کرده‌اید و لازم است که جامعه و تصمیم‌گیرندگان قدردان زحمات شما عزیزان باشند .

شما اساتید می‌توانید مشاوران خوبی برای راهنمایی پایان‌نامه‌های دانشگاهی باشید زیرا تجربه شما را در هیچ کتاب درسی نمی‌توان دید.

برای انتقال تجربه و آموزش شاید بهترین مکان آموزش و پرورش باشد، با توجه به تعداد دانش‌آموزان کشور و علاقمندی که می‌توان بین خانواده‌ها ایجاد کرد.

    وی افزود: ما در تلاشیم تا مراحلی را طی کنیم که بتوان مسترکلاس‌ها و ورکشاپ‌هایی را با تدریس شما اساتید برگزارکنیم.

حسینی‌پور سخنانش را با این جمله پایان‌داد: امیدواریم که این جلسات با مشارکت شما اساتید به صورت هدفمندتر ادامه ‌یابد و به‌همراه هم برای رسیدن به اهداف مدنظر پیش‌برویم.

این جلسه، صبح روز یکشنبه، بیست و یکم دی‌ماه در محل موسسه هنرمندان پیشکسوت برگزار‌شد.

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

سایر اخبار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا