انسیه شاه حسینی

«گرگان»، زادگاه این بانوی هنرمند است که سال 1333 لنز چشمانش با قاب جهان آشنا شد.
انسیه شاه حسینی

زندگی‌نامه

شمار فستیوال‌ها و رویدادهای جهانی هنری که میزبانش بوده‌ و با جوایزشان به توانمندی‌اش در خلق اثر هنری جایزه داده‌اند، فهرستی است بلندبالا. از صید جوایز گوناگون جشنواره‌های بین‌المللی فیلم برای فیلم «شب به خیر فرمانده» تا حضور در سی و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال با فیلم «پنالتی»  همگی تنها بخشی از برجسته‌ترین نشان‌های ثبت شده بر لوح فعالیت‌های هنری اوست.

در گام‌های نخست، نبوغ و شیفتگی‌اش به هنر سینما را با کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی فیلم‌های کوتاه نمایان کرد. فیلم بلند «غروب شد بیا» نخستین بار کارگردانی را تجربه کرد.

آغاز جنگ تحمیلی، نشان داد در قامت یک رزمنده تمام عیار چه در میدان فرهنگ و هنر و چه در میدان جنگ، محدودیتی نمی‌شناسد و می‌تواند حتی در خط مقدم مبارزه تمام عیار، از سنگ خارای جنگ، گوهر ناب هنر خلق کند. بنابراین، نام خود را به عنوان نخستین بانوی رزمنده ایرانی که در میدان دشوار دفاع مقدس فیلم ساخته، ماندگار ساخت.

فیلم «شب بخیر فرمانده» او بسیار مورد استقبال واقع شد و توانست جوایز بسیاری را از جمله جایزه ویژه کلیسای کاتولیک به خاطر نگاه انسانی، جایزه ویژه به عنوان بزرگ ترین جایزه از جشنواره سینما توت، تحسین ویژه و تقدیر از جشنواره های فوکوئوکای ژاپن و همچنین جایزه بازیگر زن از جشنواره اوراسیا در قزاقستان، جایزه ویژه تماشاگران از جشنواره وزول فرانسه و همچنین لوح تقدیر در بیست و سومین دوره جشنواره فیلم فجر و… را از آن خود کند.

«گرگان»، زادگاه این بانوی هنرمند است که سال 1333 لنز چشمانش با قاب جهان آشنا شد. دریافت تشویق نامه از وزارت کار برای فیلمنامه «دل نمک»، برنده دیپلم افتخار از دهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «اوینار» و برنده «جایزه ملی» از سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «زیباتر از زندگی» از دیگر افتخارات ثبت شده در کارنامه شاه حسینی است.

توانمندی او معطوف به سینما نیست و علاوه بر کارگردانی در نویسندگی، ساخت مستند و مشاور نیز حضور او چشمگیر بوده است. در سال ۷۰ به عنوان خبرنگار با مجله فرهنگ و سینما همکاری داشته و در دوران جنگ نیز به عنوان خبرنگار آزاد حضور داشته است. فیلم‌های «آب را گل نکنید» و «دل نمک» ساخته 1368، نخستین تجلی حضور او در عرصه هنر هفتم در مقام نویسنده بود.

حضور در بیش از 10 اثر سینمایی و مستند در مقام کارگردان و نویسنده و دبیری نخستین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه «رسام» با محوریت دفاع مقدس و مقاومت، روی دیگری از تصویر فعالیت انسیه شاه‌حسینی است.

این بانوی هنرمند سینما، از ابتدای فعالیت «مؤسسه هنرمندان پیشکسوت» به عضویت این مؤسسه درآمده است.

سایر هنرمندان

اسکرول به بالا