حسین خواجه امیری (ایرج)

حسین خواجه‌امیری، مشهور به ایرج در فروردین 1311 در شهر خالدآباد نطنز متولدشد. او از خوانندگان برجسته ایرانی است.
حسین خواجه امیری (ایرج)

زندگی نامه

در فروردین 1311 در شهر خالدآباد نطنز متولد شد. خانواده‌اش زمینه هنری داشت و پدربزرگش حاج ملامیرزا از خوانندگان شناخته‌شده زمان ناصرالدین شاه بود. پدرش صدایی رسا و خوش‌آهنگ داشت و ردیف موسیقی را هم می دانست. او دانسته‌هایش را به فرزندش نیز یادداد. حسین در همان زمان در مراسم تعزیه‌خوانی شرکت می‌کرد و از تعزیه‌خوان هایی که ردیف و دستگاه را بلد بودند، آواز آموخت.

حسین خواجه‌امیری، مشهور به ایرج، بعد از تمام‌کردن دوره ابتدایی راهی تهران شد و سال 1326 به مکتب ابوالحسن صبا رفت و در دوسالی که پیش او بود  دانسته‌هایش را کامل کرد و توسط صبا به رادیو معرفی شد.

در رادیو با ابراهیم خان منصوری برنامه اجرا کرد. بعد از مدتی به ارتش رفت و شب‌های جمعه که آزاد بود، در برنامه ارتش حاضر می‌شد و با ارکستر محمد بهارلو برنامه اجرا می کرد. او مجبور شد به خاطر محدودیت‌های آن زمان در ارتش نام مستعار ایرج را که در واقع نام برادرش بود برای خود انتخاب کند.

در سال ۱۳۳۶ به دعوت داوود پیرنیا به برنامه گل‌ها رفت و در اولین همکاری خود با این برنامه برگ سبز ۴۳ را در مایه شور-ابوعطا و با همکاری علی تجویدی و فرهنگ شریف و امیر ناصر افتتاح خواند. از همان زمان همکاری‌اش با برنامه گل‌ها شروع شد.

دو فرزند آخراو؛ احسان خواجه امیری (خواننده) و الیکا خواجه امیری (نوازنده و مدرس پیانو) نیز به موسیقی روی آورده‌اند.

حسین خواجه‌امیری با هنرمندان زیادی از جمله علی تجویدی، همایون خرم، پرویز یاحقی، حبیب‌الله بدیعی، اسدالله ملک (ویولن)، جلیل شهناز، لطف‌الله مجد، فرهنگ شریف، فریدون حافظی، مهدی تاکستانی، مسعود جمالی (تار) اکبر محسنی، منصور نریمان، محمود رحمانی پور، عباس تجویدی (ویلن)، یوسف کاموسی (بربط) سیمین آقارضی(قانون)، عماد رام (فلوت)، امیر ناصر افتتاح، جهانگیر ملک، آبتین اجلالی (تنبک)، حسن کسایی، محمد موسوی، حسن ناهید (نی)، رضا ورزنده، منصور صارمی، مجید نجاهی، فضل‌الله توکل، محمد حیدری(سنتور)، احمد عبادی (سه تار)، انوشیروان روحانی (پیانو) و بسیاری از نوازندگان و البته خوانندگان دیگر همکاری داشته‌است.

ایرج در دوران فعالیت هنری خود بیش از ۲۰۰۰ آواز و تصنیف و ترانه در برنامه‌های مختلف خوانده‌است.

از آلبوم‌های او می توان نیاز،غزل خوان،همه چشم‌ها به ایرانه،به یاد فردین،پرنده،حرف نگفته،شب بارانی،خاطرات زندگی،گل من،گلدون بی گل،سنگ صبور،بزم عاشقان (مشترک با اکبر گلپایگانی)،قصه زندگی،من و استاد(مشترک با احسان) را نام برد.

او مدرک درجه یک هنری دارد و از زمان تاسیس موسسه هنرمندان پیشکسوت، به عضویت آن درآمده‌است.

سایر هنرمندان

اسکرول به بالا