درویش رضا منظمی

درویش رضا منظمی در دیاری که کمانچه، سازی آشنا است در سال 1318 متولد شد. الشتر استان لرستان زادگاهش است.
درویش رضا منظمی

زندگی‌نامه

کمانچه را در کلاس استاد حسین یاحقی آموخت. در مسیر حیات هنری خود، فعالیت های بسیاری را انجام داد. در رادیوی محلی لرستان اجرای برنامه داشت، البته در آغاز راه. درویش رضا منظمی پس آموزش نزد استاد یاحقی و اساتید دیگر مانند نورعلی برومند، علی اصغر بهاری و جواد معروفی وارد دنیای حرفه ای هنر شد.

گروه موسیقی «شیدا» آغاز فعالیت حرفه ای او بود. گروهی که محمدرضا لطفی و ناصر فرهنگ فر نیز در آن حضور داشتند. گروهی دارای استعداد که اجراهای موفقی را روی صحنه بردند که هر کدام از آثار ماندگار موسیقی ایران محسوب می‌شود. با ازدواج و سخت شدن پیمودن مسیر خرم آباد و تهران از گروه جدا شد. به خرم آباد بازگشت و تمام تلاشش را برای تربیت و پرورش نسلی توانمند و جوان در حوزه موسیقی به کار برد. پس از 12 سال دوباره به تهران بازگشت و مدرس دانشگاه تهران شد و تا به امروز در تهران ماندگار شد.

پس از دو سال تدریس در دانشگاه تهران، در تلویزیون یك گروه تشكیل داد كه در این گروه پسر بزرگش نوازنده سنتور و فرزند دیگرش نوازنده كمانچه بود، استاد نیز مدیریت گروه را بر عهده داشت. اما پس از مدتی سرپرستی را به پسر بزرگ داد و خود را بازنشسته کرد.

درویش رضا منظمی در دیاری که کمانچه، سازی آشنا است در سال 1318 متولد شد. الشتر استان لرستان زادگاهش است. با کمانچه آشنایی داشت و این ساز را در دستان نوازندگان محلی دیده بود. آشنایی که آغاز مسیری طولانی اما همراه با موفقیت بود و او را به تدریس این ساز در دانشگاه تهران نیز رساند.

او همچنین در گروه «عارف» نیز عضو بود که این گروه موسیقی سنتی ایرانی توسط پرویز مشکاتیان راه اندازی شده بود. این گروه نیز با وجود عمر کوتاهش یکی از تاثیرگذارترین گروه های تاریخ موسیقی کشور محسوب می شود.

موسیقی ایرانی با قدمت و پیشینه خود مسر پر پیچ و خمی را پیموده است. فعالیت مستمر و مداوم هنرمندانی مانند درویش رضا منظمی نقش موثری در این مسر داشته اند. جدا از پرورش نسل جدید، آثار ماندگار آنان ترویج کننده موسیقی اصیل ایرانی است. در کلاس او شاگردان و دانشجویان بسیاری آموزش دیده اند که امروز خود مدرس و هنرمند هستند و به شاگردان خود نیز آموخته است همیشه با عشق ساز بنوازند، همانطور که خود این کار را انجام می‌دهد.

درویش رضا منظمی آهنگساز و نوازنده برجسته کشور همزمان با راه اندازی موسسه هنرمندان پیشکسوت به عضویت آن در آمد.

سایر هنرمندان

اسکرول به بالا