سید غلامرضا موسوی نامقی

سید غلامرضا موسوی نامقی ۲۸ فروردین ۱۳۳۰ در تربت جام چشم به جهان باز کرد. او علاوه‌ بر تهیه‌کننده به‌عنوان نویسنده و مدیر تولید نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است.
سید غلامرضا موسوی نامقی

زندگی‌نامه

نام و آوازه بسیاری از آثار سینمایی و تلویزیونی ماندگار ایرانی، با نام و تلاش‌های او برای به ثمر رسیدن اثر گره خورده است. سید غلامرضا موسوی نامقی از 1360 تا کنون تهیه‌کننده بیش از 30 اثر سینمایی بوده و در بسیاری از دیگر آثار حضوری تأثیرگذار داشته است. او «تنهاترین سردار»، فیلم «خشکسالی و دروغ» و «من مادر هستم» را پیشکش علاقه‌مندان هنرهای تصویری کرد.

۲۸ فروردین ۱۳۳۰ در تربت جام چشم به جهان باز کرد و تحصیلاتش را در مقطع کارشناسی ارشد اقتصاد، به پایان رساند. دریافت گواهینامه درجه یک هنری در کارنامه او به چشم می‌خورد.

سید غلامرضا موسوی سال 1375 تهیه‌کنندگی سریال «تنهاترین سردار» را عهده‌دار بود؛ سریالی که تجربه‌ای موفق برای او و اثری ماندگار برای مخاطبان تلویزیون به ارمغان آورد.

«روز دیدنی» فیلمی که سید غلامرضا موسوی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشت، توانست در سال  ۱۳۷۳ و در سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلم شود. در هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 1377 نیز برای تهیه‌کنندگی فیلم «قرمز» به کارگردانی فریدون جیرانی در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم نامزد شد.

این تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، سال 1395 در فیلم «خشکسالی و دروغ» با پدرام علیزاده کارگردان این فیلم و هنرمندانی چون محمدرضا گلزار، پگاه آهنگرانی، علی سرابی و آیدا کیخایی همکاری داشت.

سید غلامرضا موسوی کار حرفه‌ای خود را از سینما آغاز کرد و سال 1360 در فیلم «آفتاب‌نشین‌ها» به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده به عنوان تهیه‌کننده فعالیت داشت.

با این‌که سید غلامرضا موسوی را بیشتر به‌عنوان تهیه‌کننده می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. او علاوه‌ بر تهیه‌کننده به‌عنوان نویسنده و مدیر تولید نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. این تهیه‌کننده پیشکسوت سینما، تهیه کنندگی 22 فیلم، مدیریت تولید10 فیلم و نویسندگی یک فیلم را عهده‌دار بوده است. نقش آفرینی در مقام مجری طرح و سرمایه‌گذار فیلم نیز از توانمندی‌های او به شمار می‌رود.

مهم‌ترین آثار سید غلامرضا موسوی در حرفه‌ نویسنده، فیلم «محموله» و فیلم «خط پایان» و در حرفه‌ مدیر تولید، فیلم «جنگ نفت‌کش‌ها» است.

«قصیده گاو سفید»، «بازیوو»، «موریانه»، «چهارشنبه خون به پا می‌شود»، «بغض»، «من مادر هستم»، «آخرین سرقت»، «اتاق ممنوع»، «حوالی اتوبان»، «پارک وی»، «مصائب دوشیزه»، «نوک برج»، «تنهایی باد»، «گل یخ»، «صورتی»، «تیک»، «رخساره»، «قرمز»، «اعاده امنیت»، «روز دیدنی»، «جنگ نفتکش‌ها»، «آفتاب‌نشین‌ها» و «خشکسالی و دروغ» از آثاری هستند که با تهیه‌کنندگی سید غلامرضا موسوی روی پرده سینماها به نمایش درآمدند.

غلامرضا موسوی نامقی از دی ماه 1392 ریاست شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما را بر عهده دارد. او همچنین رییس انجمن تهیه‌کنندگان مستقل است. این تهیه‌کننده پیشکسوت سینما و تلویزیون از هشتم مردادماه 1397 به عضویت مؤسسه هنرمندان پیشکسوت درآمد.

سایر هنرمندان

اسکرول به بالا