عباس تهران تاش

عباس تهران تاش سال 1307 در تهران متولد شد.
عباس تهران تاش

زندگی‌نامه

سال 1307 در تهران متولد شد. از همان دوران کودکی و همزمان با تحصیلات ابتدایی، به یادگیری موسیقی و نواختن فلوت پرداخت. آموختن موسیقی را ابتدا در حضور مین‌باشیان (افسر موزیک نظام) و با همراهی چنگیز عسکرپور (نوازنده‌ فلوت و سازهای بادی) آغاز کرد.

او در هنرستان عالی موسیقی ثبت نام کرد. در آنجا ابتدا کلارینت را از هنرآموزی اتریشی یاد گرفت؛ اما چون او موسیقی کلاسیک تدریس می‌کرد، بلافاصله نزد حسینعلی وزیری‌تبار، ردیف‌های موسیقی ایرانی را نیز فرا گرفت.

عباس تهران تاش پس از تأسیس رادیو همکاری خود را با این رسانه آغاز کرد. او کار نوازندگی را در ارکستر بزرگ مهدی خالدی و همچنین ارکستر برادران نورین دنبال کرد و سپس به ارکسترهای علی‌محمّد نامداری و شاپور نیاکان پیوست. همچنین با ارکستر شماره‌ ۳ به سرپرستی حسین شهبازیان و نیز ارکستر شما و رادیو به سرپرستی ناصر زرآبادی همکاری بسیاری داشت و پس از شروع برنامه‌ «گلها» به همت داود پیرنیا، به گروه نوازندگان این برنامه نیز پیوست.

استاد عباس تهران تاش به غیر از کلارینت که ساز تخصصی او بود، با نواختن اکثر سازهای بادی به‌ویژه ساکسیفون آشنایی کامل داشت. از آثار صوتی او پس از انقلاب می‌توان به آلبوم «تکنوازان ۱» اشاره کرد که با همراهی تنبک ایزد کاویانی، به تک‌نوازی و بداهه‌نوازی در مایهٔ دشتی، دستگاه ماهور، دستگاه همایون، بیات ترک و بیات اصفهان پرداخته است.

متأسفانه استاد تهران تاش در ۲۵ اسفند ۱۳۹۸، در سن ۹۱ سالگی درگذشت. او مدرک درجه یک هنری داشت و در سال 1392 به عضویت مؤسسه هنرمندان پیشکسوت درآمده بود.

سایر هنرمندان

اسکرول به بالا