مرتضی صادقی افجه

مرتضی صادقی افجه نخستین روز فروردین‌ماه سال ۱۳۲۸در تهران لنز چشمانش را به روی جهان گشود.فیلمبرداری از صدها مستند داستانی و خبری و جبهه را نیز در کارنامه دارد.
مرتضی صادقی افجه

آلبوم تصاویر ثبت شده در لنز دوربین او روایتی دیدنی از وقایع، خبرها و آثار سینمایی فراروی دید مخاطب قرار می‌دهد. مرتضی صادقی افجه نخستین روز فروردین‌ماه سال ۱۳۲۸در تهران لنز چشمانش را به روی جهان گشود. او تا مقطع سوم متوسطه در دبیرستان امین‌الدوله درس خواند. شوق وصف‌ناپذیرش به آموختن، از کودکی مجال تجربه‌های گوناگون را برای او فراهم کرد.

علاقه‌اش به عکاسی، راهی بود که تا سال‌ها بعد در آن طی طریق کرد. کارش را با یک دوربین لوبیتل آغاز کرد. استعداد و اشتیاق او به عکاسی، نام او را در خانواده و اقوام به عنوان عکاس خانوادگی پرآوازه کرد. گرچه فضای آن ‌روزها چندان با کارهایی مثل عکاسی سر سازگاری نداشت و از سوی خانواده مخالفت‌هایی صورت می‌گرفت، اما او مدت ‌زمان سه ماهه تعطیلات تابستان را به طور جدی عکاسی می‌کرد و در کنارش به کارهای دیگر مشغول بود. موعد سربازی فرارسید و  به استخدام تسلیحات ارتش درآمد.

مرتضی صادقی افجه در سال ۱۳۵۴ به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و فعالیت‌هایش را در واحد امور سینمایی این وزارتخانه ادامه داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به واحد تولید فیلم منتقل شد و کار حرفه‌ای را در این بخش به تدریج و از دستیار دومی فیلمبردار آغاز کرد. او مراحل پیشرفت را با دستیار اولی و پس از آن، فیلمبردار دومی پشت سر گذاشت. با تقاضای شخصی بازنشسته شد. نخستین نمایشگاه عکس او پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نمایشگاهی انفرادی شامل تصاویری از رخدادها و وقایع پیروزی انقلاب اسلامی بود. پیش از انقلاب نیز آثار او از طبیعت ایران در نمایشگاه‌های آساهی شیمبون ژاپن، شانگهای چین و همچنین نمایشگاه کودک تهران به نمایش درآمده بود.  

در ادامه فعالیت‌هایش، توانست مدرک درجه ۴ هنری در فیلمبرداری دریافت کند. در زمان بازنشستگی، پس از دریافت گواهی درجه 3 هنری در رشته عکاسی، آثارش را در بیش از یازده نمایشگاه عکس از طبیعت ایران، در معرض دید عموم قرار داد. این هنرمند پیشکسوت ضمن این‌که در طول سال‌های خدمتش، فیلمبردار و دستیار اول فیلمبردار دوازده فیلم سینمائی بود، فیلمبرداری از صدها مستند داستانی و خبری و جبهه را نیز در کارنامه دارد.

مرتضی صادقی افجه، از نوزدهم شهریورماه 1397 عضو مؤسسه هنرمندان پیشکسوت است.

سایر هنرمندان

اسکرول به بالا