عمق هنر می تواند یک جامعه را بسازد

دیدار صمیمانه با استاد کیومرث قورچیان عصر روز چهارشنبه ۱۷ دی‌ماه باحضور نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه هنرمندان‌پیشکسوت، دکترمحمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهرتهران و حسن رحمانی، شهردار منطقه دو در منزل استاد صورت‌گرفت.

در ابتدای جلسه نیکنام حسینی‌پور،مدیرعامل موسسه هنرمندان پبشکسوت گفت: منطقه ۲شهرداری ظرفیت بالایی دارد واهالی فرهنگ و هنر بسیاری در این منطقه ساکن هستند و شهرداری می‌تواند باتوجه به تخصص هنرمندان از آن‌ها استفاده کند. مثلا در حوزه زیبایی‌شناسی شهری و فضای بصری استاد قورچیان می تواند هم مشاور خوبی برای شهردار منطقه باشد و هم بر مسایل زیبایی شهری نظارت کند تا منطقه روح داشته باشد، چرا که شهر فقط سیمان و آهن نیست بلکه این انسان‌ها هستند که به شهر هویت می‌بخشند. بنابراین شهرداری‌ها می‎توانند از این پتانسیل به نحو مطلوب استفاده کنند و حتی دهکده‌هنر را راه‌اندازی کنند.

عمق هنر می تواند یک جامعه را بسازد

کیومرث‌قورچیان هنرمند پیشکسوت نقاش، ضمن تشکر گفت: در تمام موزه‌ها آثار من وجود دارد و جا برای توجه و عرضه دارد به دلیل اینکه در بخش‌های فرهنگی و هنری کشور این خلأ وجود دارد. حتی در فرهنگستان هنر و حوزه‌هنری نسبت به هنر نگاه‌های سطحی دارند در حالی که عمقی که هنر دارد، می‌تواند یک جامعه را بسازد و زلال کند. هنر می‌تواند فرمول و راهکار بدهد. این مشکل نه فقط در ایران بلکه در دنیا نیز وجود دارد اما در کشورهای غربی، یک رنسانس دارند و توجه خاصی به هنر دارند اما ما این سابقه را نداریم و تنها نگارگری و تعدادی معماری مساجد داریم.

انرژی و معرفت طبیعت

اودر ادامه گفت: سبک من «ابسترکت» نام دارد. ابسترکت بدین معنا است که شما فرم و طراحی ندارید و بیشتر به محتوا توجه می‌شود‎او ادامه داد: در سال 1370 مستندی از بنده ساختند. دفتری در موسسه تنظیم و نشر آثار داشتم و کارهای جدی صورت گرفت اما به دلایلی رها شد و گذر کردیم. آن‌زمان موسسه ما را مأمور کردند درباره پرتره‌هایی که از امام خمینی بر روی دیوارهای کوچه و خیابان کار شده، نظر و گزارش دهیم. پس از مدتی برای شرکت در مراسمی به حسینیه جماران رفتیم و پرتره‌ای از امام خمینی در آنجا وجود داشت. این پرتره ریخته بود و جلوه بدی داشت اما در کل کار خوبی بود و تنها به ترمیم نیاز داشت. به نظر من،ما به عدم زیبایی شهری دامن می‌زنیم. طبیعت و خاک انرژی و معرفت دارد و انسان نیز نسبت به آن معرفت پیدا می‌کند و این تبادل انرژی اتفاق می‌افتد.‎

هنردرمانی را باید جدی گرفت

استاد قورچیان گفت: بنده به تازگی مطالعه‌ای را در مورد هنر درمانی آغاز کرده‌ام.در آن مطلب نوشته شده بود که جامعه ما در بخش‌های مختلف یک جامعه بسیار افسرده است و بیشتر افرادی که دچار عارضه‌های روحی و روانی می‌شوند، از طبقات ضعیف و فقیر هستند. این فقر است که به این مسئله دامن می‌زند، اما به نظر من این‌طور نیست. این یک موضوع پیچیده‌ای است که شامل همه افراد می‌شود و به عنوان یک جرم، تبعات یک بیماری را بر اثر مرور زمان و به صورت ژنتیکی و تاریخی نمی‌توانیم خودمان را از گذشته جدا کنیم و کسی نمی‌پذیرد ما در کودکی چه مشکلاتی داشتیم و نمی‌داند چه اتفاقی افتاده است که امروز تبدیل به افسردگی شده است. یکی از راه‌های درمان آن، پتانسیل درمانی و مباحث زیباشناختی است.‎

استفاده ار پتانسیل هنرمندان برای روح بخشیدن به شهر

در ادامه حسن رحمانی شهردار منطقه دو نیز ضمن قدردانی از سال ها زحمات این هنرمند گفت: خوشحال هستم که افراد هنرمندی مانند استاد قورچیان در منطقه 2 ساکن هستند و این موضوع را به فال نیک می‌گیریم. از شما خواهش می‌کنم که یک فرصتی را در کنار هم باشیم تا بتوانیم فرآیند استفاده از پتانسیل این عزیزان هنرمند را در منطقه عملیاتی کنیم. ‎او افزود: به عنوان مثال زمانی که تصویر شهید تهرانی مقدم را مشاهده کردم، ناهمگونی را در این اثر دیدم. یکی دیگر از موضوعاتی که در منطقه داریم، بحث مراکز درمانی است. ما هنرمندانی که به عنوان افراد شاخص در منطقه هستند را شناسایی کردیم و خواهیم کرد و امیدوارم که از تجربه و عشقی که شما به این موضوع دارید استفاده کنیم و یک اثر هنری را تولید کنیم.  امیدوارم بتوانیم گالری هایی در سطح منطقه با مشارکت ومدیریت خودهنرمندان راه اندازی کنیم تا هنر وهنرمند از مهجوریت دربیاید.

‎در پایان مراسم هدایا و لوح تقدیرهایی توسط موسسه هنرمندان‌پیشکسوت، شهرداری منطقه دو و شورای شهر تهران به استاد قورچیان تقدیم‌شد.

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

سایر اخبار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا