ابراهیم نظری سنگرودی

ابراهیم نظری سنگرودی سال 1331 در تهران زاده شد.او یکی از پایه گذاران جشنواره موسیقی فجر است.
ابراهیم نظری سنگرودی

او یکی از پایه گذاران جشنواره موسیقی فجر است. «نوایی نوایی» معروف، اثری با آهنگسازی او بر اساس تم خراسانی است. ابراهیم نظری سنگرودی سال 1331 در تهران زاده شد. سال‌ها فعالیت به‌ عنوان نوازنده فلوت و پیکولو برای او کارنامه درخشانی رقم زده است. البته آهنگسازی و رهبری ارکستر را نباید در این کارنامه درخشان هنری نادیده گرفت.

سال 1346 وارد هنرستان عالی موسیقی شد و از همان زمان آموزش‌های خود را به صورت حرفه‌ای آغاز کرد. در این هنرستان زیر نظر اساتید برجسته آموزش دید؛ الکساندر و یوهان ریستا از استادهای او در این هنرستان بودند که در کلاس‌های فلوت آن دو حاضر بود. همچنین از تجربه و علم اساتیدی دیگر مانند حسین ناصحی، مرتضی حنانه، امین شهمیری و مصطفی کمال پور تراب نیز بهره لازم و کافی برده است.

او در ارکستر بزرگ رادیو ایران و ارکستر اپرای تهران فلوت ‌زد. همچنین علاوه بر نواختن فلوت، به عنوان نوازنده پیکولو برای ارکستر سمفونیک تهران فعالیت کرد.

برای گذراندن دوره سربازی به شیراز رفت و همان زمان بود که به عنوان رهبر ارکستر مجلسی رادیو تلویزیون ملی ایران مرکز شیراز منصوب شد. به تهران که بازگشت، فن بیان را نزد حشمت سنجری آموخت.

در طول سال‌های 1358 تا 1384 بارها به عنوان دستیار، رهبر مهمان  و رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران و همچنین رهبر گروه کر تهران انتخاب شد. رهبری دائم ارکستر سمفونیک فرهنگسرای بهمن را نیز برعهده داشت. در دومین جشنواره موسیقی فجر از او برای همکاری در رهبری ارکستر سمفونیک تهران تقدیر شد.

او علاوه بر رهبری ارکستر، آهنگسازی آثار زیادی را انجام داده است که ماندگار شدند. در آلبوم‌های «زردی خزان» تنظیم ارسلان کامکار و هوشنگ کامکار، «گلستانه» ساخته هوشنگ کامکار، «افسانه سرزمین پدری‌ام» ساخته ارسلان کامکار همکاری داشته است. البته آهنگسازی آثاری در زمان جنگ نیز از فعالیت‌های ابراهیم نظری محسوب می‌شود که در سال 1389 همزمان با دومین جشنواره ملی موسیقی مقاومت، از او برای ساخت و تنظیم موسیقی جنگ تقدیر شد.

در گروه کر نیز فعالیت‌های ارزنده و گسترده‌ای داشت که به سبب آنها در بیست و یکمین جشنواره موسیقی فجر از او تقدیر شد.

ابراهیم نظری سنگرودی پس از سال‌ها فعالیت و کسب تجربه در حوزه موسیقی، در سال 1393 ارکستری با عنوان «ارغنون» راه‌اندازی کرد. در همان سال نیز این ارکستر را روی صحنه سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برد و «نینای و بی نای»، «موسیقی کوچک شبانه» و «رقص دایره» را اجرا کرد.

ابراهیم نظری سنگرودی از تیرماه سال 1394 به عضویت مؤسسه هنرمندان پیشکسوت درآمده است.

سایر هنرمندان

اسکرول به بالا