حسینعلی طباطبائی شفیعی

حسینعلی طباطبائی شفیعی سال 1311 در تهران متولد شد.
حسینعلی طباطبائی شفیعی

زندگی‌نامه

سال 1311 در تهران متولد شد. در دهه 20 خورشیدی همزمان در رشته زبان و ادبیات فرانسه و دندان‌پزشکی  تحصیل کرد و در اداره هنرهای دراماتیک هم مشغول به کار شد. در آن دوره آثار نمایشی بسیاری را برای اجرای تلویزیونی ترجمه کرد که به صورت برنامه زنده توسط کارگردانان و بازیگران برجسته تئاتر کشور از جمله عباس جوانمرد، علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی و جمشید مشایخی اجرا می‌شد.

حسینعلی طباطبائی شفیعی  در سال ۱۳۴۳ برای گذراندن یک دوره کارگردانی عازم کشور فرانسه شد و پس از بازگشت به کشور، به مدیریت تئاتر نوبنیاد سنگلج منصوب شد. کمی بعد برای گذراندن دوره خارج از مرکز، به استان خوزستان اعزام شد. در همین دوره مأموریت، در شهر اهواز نمایشنامه‌های متعددی را کارگردانی و دوره‌های آموزشی ارزشمندی برای هنرجویان تئاتر اهواز برگزار کرد.

در سال‌های دهه ۴۰ حضور طباطبائی در استان خوزستان، موجب رونق و اعتلای تئاتراهواز و تربیت بسیاری از هنرمندان آن منطقه شد. هنرمندانی چون رضا فیاضی، حمید لبخنده، رضا خندان و … از شاگردان او بودند. پس از بازگشت از خوزستان در سال ۵۳ به دعوت بهرام بیضایی به تدریس در دانشگاه نیز مشغول شد. او پدر ناهید طباطبائی نویسنده و مترجم بود.

«نقش مراکز آموزش تئاتر در تحول و گسترش هنر نمایش ایران» و ترجمه آثاری چون «تئاتر و مسائل اساسی آن» اثر میشل ویینی، «خاموشی دریا» اثر ژان برولر(ورکور)، «فراموش‌شدگان» اثر لوئیس بونوئل و «بازی کشتار» اثر اوژن یونسکو (ترجمه مشترک با داوود رشیدی) بخشی از تألیفات و ترجمه‌های حسینعلی طباطبائی است.

او از پیشکسوتان تئاتر ایران و از اولین مدیران تماشاخانه سنگلج بود و متأسفانه در سن ۸۷ سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت.

استاد حسینعلی طباطبائی مدرک درجه  یک هنری دریافت کرد و در سال 1397 عضو مؤسسه هنرمندان پیشکسوت شد.

سایر هنرمندان

اسکرول به بالا