خسرو یکه شجاع‌زاد

خسرو یکه شجاع‌زاد از پیشکسوتان سینمای ایران سال 1324 در بندر ترکمن به دنیا آمد.
خسرو یکه شجاع‌زاد

زندگی‌نامه

بازی در «گاو» سرآغاز ورودش به عرصه سینما شد. بعد از آن بازیگر نقش اول فیلم «غریبه و مه» بهرام بیضایی شد. بازی در «پدرسالار» او را در ذهن‌ها ماندگار کرد. خسرو یکه شجاع‌زاد از پیشکسوتان سینمای ایران سال 1324 در بندر ترکمن به دنیا آمد.

فارغ‌التحصیل بازیگری از هنرکده هنرهای دراماتیک بود. دوره بازیگری را نزد اساتید برجسته گذراند و از تجربیات اساتیدی مانند مهدی فروغ، جلال ستاری، داود رشیدی، حمید سمندریان و رکن‌الدین خسروی استفاده کرد.

با بازی در نمایش «مترسک‌ها در شب» کار خلیل موحد دیلمقانی فعالیت حرفه‌ای خود در دنیای هنر را آغاز کرد. به عضویت گروه تئاتری «امروز» به سرپرستی داود رشیدی نیز در‌آمد.

البته اوعلاوه بر بازیگری گاهی کارگردانی تئاتر نیز می‌کرد. او همچنین به‌عنوان نخستین تهیه‌کننده و کارگردان نمایش‌های مذهبی به مناسبت اعیاد مختلف در صدا و سیما شناخته شده است. تهیه‌کنندگى ٢٠هزار دقیقه برنامه تلویزیونى درخصوص هنر و تخصص سینما از فعالیت‌هاى هنری خسرو یکه شجاع زاد است.

بازى در ١٦ فیلم سینمایی در نقش‌های اصلى و مکمل و ده‌ها اثر در تلویزیون و تئاتر در طول فعالیت حرفه‌ای این هنرمند برجسته رقم خورد. در این میان باید به کارگردانى ٤ فیلم کوتاه و ٦ نمایش که در تالار وحدت، خانه نمایش و تالار هنر به اجرا درآمد نیز اشاره کرد.

 سال 1348 با بازی در فیلم «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی به سینما معرفی شد. پس از آن سال 49 بود که در فیلم «تجاوز» بازی کرد. «قیامت عشق»، «گودال»، «آن سوی آتش»، «آری چنین بود»، «آخرین لحظه» و «دل» نیز آثار دیگری هستند که در دهه 60 و 50 در آنها به ایفای نقش پرداخت. همچنین سال 69 مقابل دوربین محمد حسین حقیقی قرار گرفت و در «راز خنجر» ایفای نقش کرد.

 خسرو یکه شجاع‌زاد در تلویزیون نیز در آثار ماندگاری حضور داشت. بازی او در سریال «پدر سالار» ماندنی شد. همچنین «هشت بهشت»، «دبیرستان خضراء» و «مرد اول» از دیگر سریال‌هایی است که در آنها به عنوان بازیگر حضور داشت.

ریاست اداره تئاتر به انتخاب هنرمندان از جمله فعالیت‌هایی است که در کارنامه هنری او به چشم می‌خورد. همچنین او 16  لوح تقدیر بابت فعالیت در حوزه دفاع مقدس دریافت کرد.

این بازیگر تئاترهای دهه‌ 40 در سال 1395 به علت سکته مغزی چشم از دنیا فرو بست.

خسرو یکه شجاع‌زاد هم‌زمان با تشکیل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت به عضویت این مؤسسه درآمد.

سایر هنرمندان

اسکرول به بالا