داود فتحعلی بیگی

داود فتحعلی بیگی سال ١٣٢٩ در سلطانیه زنجان متولد شد.
داود فتحعلی بیگی

زندگی‌نامه

سال ١٣٢٩ در سلطانیه زنجان متولد شد. او فارغ‌‌‌التحصیل کارشناسی نمایش از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. داود فتحلی بیگی در زمینه‌های کارگردانی، بازیگری، نویسندگی و پژوهشگری فعالیت داشته و همچنین مدرس دانشگاه و از فعالان عرصه هنرهای نمایشی است.

از جمله نمایش‌هایی که او نویسندگی و کارگردانی کرده است می‌توان به «کسی که سر دهد اول (حر)»، «برخورد»، «تخت و خنجر»، «الماس چاقو فروش»، «سلطان مبدل»، «میرزا عبدالطمع و جنگ جهانی»، «چشم تنگ»، «مواظب کلاهت باش»، «میرزا فرفره»، «نمایش ممنوع»، «عروسی دختر شاه پریان با حاکم ملایر» و … اشاره کرد.

داود فتحعلی بیگی برنده دیپلم افتخار نمایش‌نامه‌نویسی مسابقه بین‌الملل دوازدهمین جشنواره عروسکی تهران در سال ۱۳۸۷ است. همچنین مدیریت تالار محراب از ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۴ و مدیریت اداره تئاتر از ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ را بر عهده داشته است.

سال 1367 در فیلم «آری این‌چنین بود…» به کارگردانی داود اسماعیلی بازی کرد. همچنین در آثاری همچون «سگ کشی» ساخته بهرام بیضایی، «آلزایمر» احمدرضا معتمدی و «کتاب قانون» به کارگردانی مازیار میری نیز حضور داشته است.

او عضو و رئیس هیئت مدیره انجمن تعزیه ایران بوده است و نمایش‌هایش در جشنواره‌های معتبر جهانی از جمله جشنواره عروسکی زاگرب در سال ۱۳۶۹ و جشنواره‌های آوینیون، پارما و آریوانودلاماره ایتالیا رتبه‌های برتر را کسب کرده است.      

استاد داود فتحلی بیگی مدرک درجه یک هنری دارد و از ابتدای فعالیت مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، در آن عضو بوده است.

سایر هنرمندان

اسکرول به بالا