سید غلامرضا میرمعنوی

رضا میرمعنوی در سال 1329 در رشت متولد شد.
سید غلامرضا میرمعنوی

زندگی‌نامه

در سال 1329 در رشت متولد شد. سال 1348 به تهران آمد و فعالیت تئاتری خود را با بازی در نمایش «پرچم» آغاز کرد. فرامرز بهبود او را با تئاتر آشنا کرد، سپس زیر نظر مصطفی اسکویی، مهدی فتحی و مهین اسکویی با اسلوب و روش علمی بازیگری آشنا شد و تعلیم یافت.

بازی در نمایش‌‌های  «ادیپ شهریار»، «گفت‌وگوی شبانه»، «بوی باران لطیف است»، «پلکان»، «شب روی سنگ‌فرش خیس» و «شب بخیر جناب کنت» از مهم‌ترین فعالیت‌های تئاتری چند سال اخیر اوست. سیدغلامرضا میرمعنوی بی‌غرض علاوه بر بازیگری تئاتر در فیلم‌های سینمایی چون «زن شرقی» و در سریال‌هایی مانند «کوچک جنگلی»، «خط قرمز»، «پس از باران»، «آواز مه»، «بشارت منجی»، «قاب‌های خالی» و …  نیز بازی کرده است.

او در کارنامه کاری خود بازی در تله‌فیلم‌های «قُرُق»، «زنگ دولتی» و «لوتکا» را هم دارد و علاوه بر آن، دوبله چند مجموعه مستند و سریال را هم انجام داده است که از جملۀ آنها می‌توان «دنیای حیوانات»، مجموعه داستانی «جوجه اردک زشت» و قسمت‌هایی از سریال «پوآرو» را نام برد.

استاد رضا میرمعنوی سال‌ها مدیر دوبلاژ، دبیرشورای سیاست‌گذاری تئاتر و عضو شورای نظارت و ارزش‌یابی تئاتر بوده است. او دو جلد کتاب به نام‌های «سیمای تئاترگیلان» و «سیمای تئاتر رشت» و چندین مقاله علمی و تحقیقی درحوزه نمایش کشور و… نیز نوشته است.

او مدرک درجه یک هنری دارد و از سال 1395 عضو مؤسسه هنرمندان پیشکسوت است.

سایر هنرمندان

اسکرول به بالا