سید کمال میر طیبی

سید کمال میر طیبی سال 1332 در اراک؛ مهد هنرهای سنتی به دنیا آمد، سال‌ها تلاش در حوزه هنر معرق، مشبک و منت او را تبدیل به یکی از پیشکسوتان این حوزه کرده است.
سید کمال میر طیبی

زندگی‌نامه

با ابزار مخصوص چوب را تراش می‌دهد و اثری هنری خلق می‌کند. هنرش کنده کاری روی چوب یا همان منبت است. بیش از چهل سال سابقه فعالیت در این رشته را دارد.

سید کمال میر طیبی سال 1332 در اراک؛ مهد هنرهای سنتی به دنیا آمد، سال‌ها تلاش در حوزه هنر معرق، مشبک و منت او را تبدیل به یکی از پیشکسوتان این حوزه کرده است.

پدرش کشاورز بود، در کار کمک حال پدر بود اما علاقه‌ای به کشاورزی نداشت. بنابراین در 14 سالگی به تهران آمد. نزد استاد ابوطالب با هنر منبت آشنا شد. سال 1352 با موفقیت آزمون وزارت فرهنگ و هنر را در زمینه منبت پشت سر گذاشت و به استخدام این وزارتخانه در آمد.

سید کمال میرطیبی زیر نظر اساتید برجسته سال‌ها آموزش دید و از تجربیات افرادی مانند حسین عظیمی، استاد ابوطالب و عزیز الله ویزایی بهره‌مند شد. اساتیدی که تاثیر بسیاری در رابطه با این هنر روی او گذاشتند.

پس از انقلاب اسلامی در مرکز آموزش‌های هنرهای سنتی تدریس در این رشته را آغاز کرد. این زمینه ساز دعوت سایر مراکز از او برای تدریس بود. از آن زمان سال‌ها می‌گذرد و در این مدت دانشجویان بسیاری در دانشگاه‌های گوناگون مانند سوره، الزهرا، هنر، هنر اسلامی تبریز، سیستان و بلوچستان، کاشان زیر نظر او آموزش دیده‌اند.

سید کمال میرطیبی اسفند ماه سال 94 به عضویت موسسه هنرمندان پیشکسوت در آمد. همچنین 20 سال از زمانی که استاد مدرک درجه یک هنری دکترای چوب را دریافت کرد می‌گذرد. سال‌ها کسب تجربه او را به هنرمندی مسلط  به هنر منبت و معرق تبدیل کرده است. به گونه‌ای که در شکل دادن طرح گل و مرغ و نقوش اسلیمی و ختایی تبحر خاصی دارد.

سید کمال میرطیبی در این سال‌ها علاوه بر معرفی و ترویج این حوزه از هنر در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی آثار خود را نمایش داد. کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، اسپانیا، سوئیس، ژاپن، لبنان، پاکستان، عربستان، ریاض، دوبی، فرانسه، قطر و عمان میزبان نمایشگاه او بودند.

همچنین او در نخستین فستیوال هنری کشورهای اسلامی پاکستان نیز حضور یافت و موفق به دریافت لوح تقدیر شد. اوالبته با هنر خود تقدیرنامه‌های دیگری نیز کسب کرده است که می‌توان به دریافت تقدیر نامه از فرهنگسرای هنر در روز جهانی صنایع دستی، تقدیر نامه از دانشگاه هنر، سوره، الزهرا، به عنوان استاد نمونه اشاره کرد. او با فعالیت خود به ماندگاری هنر منبت کمک بسیاری کرده است و با حضورش در مسابقات، مجامع و همایش‌های گوناگون مسیر پیشرفت و ارتقای این هنر در کشور را هموار می‌کند.

سایر هنرمندان

اسکرول به بالا