در دیدار با ملوک جلالی مطرح شد: عشق به وطن دلیل عدم مهاجرت اکبر عالمی بود

نیکنام حسینی‌پور با اشاره به این که اکبر عالمی به جز خانواده به جامعه فرهنگ و هنر نیز تعلق داشت، گفت: با وجود این که زمینه مهاجرت برای این هنرمند فراهم بود ولی از آن رو که او عاشق وطن بود و به ایران عشق می‌ورزید در کشور خود ماند و به فعالیت در حوزه تخصصی‌اش پرداخت.

به گزارش روابط عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت، اکبر عالمی کارگردان ایرانی و هنرمندی است که اولین فعالیت‌ها در حوزه انیمشین را در ایران آغاز کرد و در بیست‌ودوم مهرماه ۱۳۹۹ بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت عصر دیروز چهارشنبه بیستم اسفندماه با ملوک جلالی، همسر استاد عالمی دیدار کرد.

عالمی به فرهنگ و هنر ایران تعلق دارد

در ابتدای این دیدار نیکنام حسینی‌پور اظهار کرد: با وجود این که زمینه مهاجرت برای اکبر عالمی فراهم بود ولی از آن رو که این هنرمند عاشق وطن بود و به ایران عشق می‌ورزید در کشور خود ماند و به فعالیت در حوزه تخصصی‌اش پرداخت؛ همچنین می‌توان گفت او به معلمی علاقه فراوان داشت و عاشق دانشجویان‌اش بود؛ البته همیشه خانواده برای این کارگردان در اولویت قرار داشت و به نوعی عاشق خانواده خود بود.

او با اشاره به این که عالمی به جز خانواده به جامعه فرهنگ و هنر نیز تعلق داشت، عنوان کرد: این کارگردان به معلمی علاقه داشت و به آن عشق می‌ورزید؛ به نظرم این امر بسیار مهم است. استادان و معلمان بسیار اندکی هستند که می‌توانند به این خوبی با شاگردان خود ارتباط برقرار کنند و همین ارتباط عمیق ایشان با دانشجویان باعث شد تا آن‌ها را به خوبی تعلیم داده، بپروراند و به جامعه ایرانی تحویل دهد.

ملوک جلالی در ادامه این دیدار با تایید این نکته که استاد عالمی عاشق معلمی و آموزش بودند، گفت: رابطه او با شاگردان و‌ دانشجویانش نیز بسیار خوب و صمیمانه بود؛ به گونه‌ای که هیچ شبی نبود که آن‌ها در خانه ما حضور نداشته باشند. در حقیقت در اکثر مواقع یک یا تعدادی از شاگردان او به منزل ما می‌آمدند و با استاد عالمی به گپ‌وگفت می‌نشستند.

تدوین دایره‌المعارف نیمه تمام ماند

در ادامه جلالی، همسر این مجری کارشناس صداوسیما بیان کرد: استاد اکبر عالمی پیش از فوت، مشغول به تالیف دایره‌المعارف بودند، دایره‌المعارف جامع سینمایی که بنا بود به زبان انگلیسی نوشته و منتشر شود؛ اما متاسفانه عمر او کفاف نداد و تدوین این دایره‌المعارف نیمه تمام ماند.

نیکنام حسینی‌پور در پایان با اهدای لوح یادبود استاد اکبر عالمی به همسر ایشان، ملوک جلالی، گفت: متاسفانه طول عمر استاد کم بود اما خوشبختانه تاثیر عمیق و ماندگاری بسیاری از خود بر جای گذاشت.

معرفی قطب علمی سینمای ایران با هنر هفتم

اکبر عالمی کارشناس تلویزیون، استاد دانشگاه، کارگردان، مدرس و تحلیلگر سینما بود که در تیرماه ۱۳۲۴ خورشیدی در اهواز متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشته سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک و دارای مدرک دکتری سینما از انگلیس بود؛ همچنین اکثر کارهای این هنرمند در ژانر مستند عرضه شد. عالمی از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ خورشیدی نیز عضو فرهنگستان هنر و فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده‌ است.

این هنرمند پس از اخذ دکتری و بازگشت به ایران فعالیت‌های فرهنگی و هنری خویش را از سرگرفت و در دانشگاه به تدریس علوم مختلف سینمایی مشغول‌شد و بیشتر در زمینه تخصصی‌اش یعنی حوزه انیمیشن فعالیت ‌داشت. مردم چهره دکتر عالمی را در برنامه‌ای با عنوان «آن روی سکه» مشاهده‌کردند؛ برنامه‌ای که درباره جلوه‌های ویژه بود. ولی او با برنامه «هنر هفتم» به عنوان یک قطب علمی سینمایی به ایرانیان معرفی‌شد. استاد اکبر عالمی مدرک درجه یک هنری داشت و از ابتدای فعالیت موسسه هنرمندان پیشکسوت، به عضویت آن درآمده‌بود.

اکبر عالمی دهم مهرماه ۱۳۹۹ برای ساخت یک مستند راهی بیمارستانی شده بود که با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی، متاسفانه او و سه همکار دیگرش به کرونا مبتلا شدند. ایشان بامداد ۲۲ مهر ۱۳۹۹ در سن ۷۵ سالگی بر اثر ابتلا به این ویروس درگذشت.

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

سایر اخبار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا