ردپای ارژنگ‌نژاد از تهران تا مشهد دیده می‌شود/ المان میدان حر نمادی از تسلط عقل بر جهل است

نیکنام حسینی‌پور با اشاره به این که ردپای استاد میرحسن ارژنگ‌نژاد نقاش و مجسمه‌ساز، از تهران تا مشهد دیده می‌شود عنوان کرد: نزدیک به یک قرن فعالیت هنری – فرهنگی و خلق آثاری ارزشمند و مانا کاری است که هر فردی از عهده آن برنمی‌آید اما وجود استاد ارژنگ نژاد که با هنر عجین است موجب خلق و ماندگاری این آثار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت، محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران و نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، به دیدار میرحسن ارژنگ‌نژاد، استاد پیشکسوت نقاشی و مجسمه‌سازی‌ رفتند.هر شخصی باید برای پیشرفت هنر تلاش کنددر ابتدای این دیدار میرحسن ارژنگ‌نژاد بیان کرد: تا زمانی که به یاد دارم، از دوران طفولیت تا حال که در حضور شما هستم از زندگی لذت بردم. ما زحمت کشیدیم و بهره‌هایی برای جامعه بشریت پایه‌گذاری کردیم، پس آیندگان باید این راه را طی کنند تا به هدفی که دارند برسند. ما یک قدم برداشتیم، عزیزانی هستند که به نوجوانان در راه پیشرفت کمک می‌کنند تا در این راه قدم بگذارند زیرا این مسیر تمام شدنی نیست. او ضمن بیان این که ما جان‌نثار افرادی هستیم که در راه پیشرفت قدم بردارند اظهار کرد: هدف برای بشریت به پایان نمی‌رسد و فرهنگ تمامی ندارد تنها اشکال آن تغییر می‌کند. به عنوان نمونه فرانسه موزه، اماکن دیدنی و غیره دارد و مثلا وقتی به آنجا سفر می‌کنید قبر یا مجسمه ناپلئون را می‌بینید یا از تلاش او برای جامعه زمان خود آگاه می‌شوید؛ مسئله اینجاست که هر شخصی به سهم خود باید برای پیشرفت هنر تلاش کرده و قدم بردارد، ایستادن معنا ندارد. بشر درحال رکود است ولی باید تحرک داشت؛ این تحرک از زمانی که فرد بخواهد به وجود می‌آید. حرکت اگرچه بسیار اندک باشد باز هم حرکت است.این عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت در ادامه گفت: فرهنگ باید اجتماعی باشد، باید در اجتماع فرهنگ را رشد دهیم. یعنی افرادی در مدارس بچه‌ها را با آن آشنا کنند، باید عده‌ای از خود مایه بگذارند. به هر حال هدف باید مثبت و آینده‌دار بوده و نیاز نیست حتما بزرگ باشد. در هر نسلی عده‌ای خواهان پیشرفت هستند و برخی نیز چندان برایشان مهم نیست.باید از محدودیت‌ها استفاده کرد و به خلق اثر پرداختمیرحسن ارژنگ‌نژاد همچنین اظهار کرد: باید از محدودیت‌ها استفاده کرد و به خلق اثر پرداخت. زمانی ما بدون کمترین امکانات، با تکه‌ای چوب و تنها یک تیشه کار می‌کردیم و اثری را می‌ساختیم و از دل آن قطعه چوب الهه زیبا می‌آفریدیماین استاد مجسمه ساز با اشاره به این که طراحی المان میدان حر نمادی است از تسلط عقل بر جهل یا پیشی گرفتن عقل از جهل عنوان کرد: عقل و جهل با یکدیگر برادرند و مسئله این است که عقل چگونه بر جهل تسلط پیدا می‌کند. اژدها در این اثر نماد جهل است که بناست عقل بر آن تسلط پیدا کرده تا جهل از بین برود. افرادی که بیش از حد توانمند می‌شوند باید عقلشان توانمند شود.ارژنگ‌نژاد؛ یک قرن فعالیت هنری و فرهنگینیکنام حسینی‌پور با اشاره به این که ردپای ارژنگ‌نژاد از تهران تا مشهد دیده می‌شود گفت: حضور هنرمند گرانسنگی چون شما در میان ما و در جامعه هنری نعمتی است که باید قدردان و شکرگزار بود. ما برای تداوم عمر پربرکت شما دعا می‌کنیم و امید داریم که همچنان حضور پر از خیر و برکت شما تداوم داشته باشد. مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با اشاره به تلاش های خستگی ناپذیر این استاد پیشکسوت نقاشی و مجسمه سازی اظهار کرد: نزدیک به یک قرن فعالیت هنری – فرهنگی و خلق آثاری ارزشمند و مانا کاری است که هر فردی از عهده آن برنمی‌آید اما وجود استاد ارژنگ نژاد که با هنر عجین است موجب خلق و ماندگاری این آثار می‌شود.هنرمندان پیشکسوت سرمایه های کشور هستندمحمدجواد حق‌شناس نیز در این این دیدار به جایگاه هنرمندان پیشکسوت اشاره کرد و گفت: هنرمندان پیشکوست، سرمایه های فرهنگی کشور هستند و لازم است دولت و مدیریت شهری از هنرمندان پیشکسوت حمایت کند. هرگونه کم توجهی به عرصه فرهنگ و هنر و فعالان آن آثار غیر قابل جبرانی در پى خواهد داشت.رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هنرمندان سفیران فرهنگ و هنر هستند اظهار کرد: هنرمندان مایه فخر شهر هستند و می توان از هنرهای ماندگارشان در طراحی المان های شهری و زیباسازی استفاده کرد تا آثار برجسته آنان برای آیندگان به یادگار بماند.در این دیدار که چهارشنبه سوم دی ماه به مناسبت صدمین سالروز تولد استاد میرحسن ارژنگ‌نژاد صورت گرفت، سید حسین دلبری معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 5 تهران و سمانه عبدالهی شهردار ناحیه 6 منطقه 5 تهران نیز حضور داشت. استاد حسن ارژنگ نژاد نقاش و مجسمه ساز ایرانی متولد سال 1300 در مشهد است و از آثار او می‌توان به مجسمه تمام قد فردوسی در آرامگاه وی، نیم تنه یپرم‌خان در موزه کلیسای ارامنه در جلفای اصفهان، نیم تنه جبار باغچه بان در مدرسه ناشنوایان تهران، مجسمه حیوانات در محوطه دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، تندیس ۱۲ تن از بزرگان ایرانی (مانند اشک اول، نادر شاه افشار، یعقوب لیث صفاری و…) در پارک ملت مشهد اشاره کرد.

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

سایر اخبار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا