هنرمند پیشکسوت مجسمه سازی درگذشت

مراسم تشییع محمد هژبرابراهیمی هنرمند پیشکسوت مجسمه‌ساز که شنبه شب ۲۶ فروردین در کرمان درگذشت، فردا صبح از مقابل موزه هنرهای معاصر کرمان به سمت قطعه هنرمندان شهر کرمان برگزار می‌شود.

شعله هژبر ابراهیمی هنرمند مجسمه‌ساز و دختر زنده‌یاد هژبرابراهیمی با تأیید این خبر گفت: پس از ۴ سال مراقبت از پدر، ایشان آبان سال گذشته کرونا گرفتند و مدتی در بیمارستان بستری شدند و بعد از کمی بهبودی به منزل آمدند اما بدن‌شان تاب نیاورد و شنبه شب ۲۶ فروردین در منزلش در کرمان دارفانی را وداع گفت.

وی با بیان اینکه مراسم تشییع زنده‌یاد هژبرابراهیمی در کرمان برگزار می‌شود، توضیح داد: قصد داشتیم پیکر پدر را به تهران بیاوریم اما قرار شد ایشان را در قطعه هنرمندان شهر کرمان خاکسپاری کنیم. همچنین مراسم تشییع پدرم فردا صبح سه شنبه ۲۹ فروردین ماه ساعت ۹:۳۰ از مقابل موزه هنرهای معاصر کرمان به سمت قطعه هنرمندان این شهر برگزار خواهد شد.

این هنرمند مجسمه‌ساز درباره آثار پدرش در کرمان گفت: یکی از آثاری که خاص است، مجسمه فلزی «اسپریچو» (گویش کرمانی پرستو) است که پدرم در نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی کرمان آن را ساخت و الان در یکی از خیابان‌های کرمان نصب است. از دیگر آثار پدرم می‌توان به تندیس امیرکبیر اشاره کرد که در شهر رفسنجان نصب شده است.

محمد هژبرابراهیمی متولد ۱۳۰۵ پاریز و فارغ‌التحصیل رشته مجسمه‌سازی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۸ است. از کودکی شاگرد استاد علی‌اکبر صنعتی بوده و نقش مؤثری نیز در برپایی موزه «آثار استاد صنعتی» در میدان توپخانه تهران و همچنین موزه صنعتی کرمان داشته‌است. وی، مجسمه عیسی ماهانی را با فایبرگلاس و به طول ۴ متر ساخته‌است که در پارک مشاهیر کرمان نصب شده‌است. این مجسمه آخرین مجسمه شهری این هنرمند به‌شمار می‌رود. تندیس امیرکبیر در رفسنجان، تندیس صنایع دستی در کرمان، تندیس نبرد گاوها در جزیره ناژوان زاینده‌رود اصفهان و تندیس فردوسی در دانشگاه اصفهان تنها برخی از آثار برجسته اوست. از دیگر فعالیت‌های این هنرمند می‌توان به برگزاری چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی در تهران، اصفهان و رفسنجان اشاره کرد.

هژبرابراهیمی یکی از مجسمه‌سازان برآمده از مکتب کرمان به حساب می‌آید که سهم بسزایی در رواج مجسمه‌سازی ایران داشته است. او که از اعضای قدیمی انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران بود، معتقد است که هنر مانند گوشت و پوست باید با وجود هنرمند آمیخته شود و برای هنر پایانی نمی‌توان فرض کرد. با همین نگاه عاشق آثارش است و آسیب دیدن هر یک از آنها برایش دردناک است.

از زنده‌یاد هژبرابراهیمی، فیلم مستندی با عنوان «هژبر کرمانی» در سال ۱۳۹۱ به نویسندگی و کارگردانی مجید فدایی ساخته شده است.

موسسه هنرمندان پیشکسوت درگذشت این هنرمند پیشکسوت عضو خودررا به خانواده و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

سایر اخبار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا