اسماعیل محمدی گوهر سرخ تعزیه ایران تجلیل شد

«اسماعیل محمدی» گوهر سرخ تعزیه ایران و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت تجلیل شد

گردهمایی گوهر سرخ تعزیه ایران شب گذشته ۲۹ آبان ماه با تجلیل از اسماعیل محمدی و با حضور سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت ، کاظم نظری مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی،داود فتحعلی بیگی پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون، محمد بخشی نیا پیشکسوت شبیه خوانی ، احمد عزیز پیشکسوت شبیه خوانی ،مرشد مهدی میرزاعلی پیشکسوت تعزیه و جمعی از هنرمندان تعزیه‌خوان در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای گردهمایی هنرمندان تعزیه کشور؛ مرشد محسن میرزاعلی که دبیری این مراسم را برعهده داشت به تلاش دو ماهه تعزیه‌خوانان برای برگزاری این بزرگداشت اشاره کرد.

وی خطاب به کاظم نظری گفت: طی ۷ یا ۸ سال گذشته سختی‌های زیادی کشیدیم و حتی در دوره کرونا هم با وجود همه مشقت‌ها تعزیه اجرا کردیم و مخاطبان بسیاری به تماشای تعزیه نشستند. با ضبط مجالس شبیه‌خوانی، تعزیه در رسانه‌ها پخش شد و همین امر بابی شد برای برنامه‌های مختلف تلویزیونی و به اطلاعیه‌ای منجر شد که تعزیه در تمام استان‌ها ضبط شود.

سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت در این مراسم اظهار کرد: طی ۱۲ سال گذشته دغدغه هنرمندان تعزیه این بود که چرا کمتر عضو این موسسه می‌شوند بنابراین به فکرم رسید که گرفتن نشان درجه یک هنری به دلیل مستندسازی نشدن سوابق هنرمندان مشکلاتی دارد و من تصمیم دارم با صحبت با محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عضویت و ارزشیابی هنرمندان تعزیه توسط کارشناسان  و متخصصان این هنر انجام شود تا حق فعالان این حوزه رعایت شود.

کاظم نظری مدیر مرکز هنرهای نمایشی در بخش دیگری از این جلسه گفت: اسماعیل محمدی از افراد حرفه‌ای و صاحب سبک تعزیه ایران است بطوریکه شاید نتوانیم بگوییم کسی شبیه او وجود دارد.

وی ادامه داد: داود فتحعلی بیگی استاد من است و بارها در کلاسش از اسماعیل محمدی میگفت اما من جرات نداشتم بگویم که همشهری او هستم .

مدیر مرکز هنرهای نمایشی همچنین با اشاره به دو هنر نقالی و تعزیه که در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است اظهار کرد: اگر تئاتر ایران این دو گوهر را نداشت شاید هیچ چیزی از نمایش را نداشتیم. هنر تعزیه و نقالی ما هنری است که از اجداد و نیاکان به ما ارث رسیده و باید آن را حفظ و اشاعه دهیم.

در پایان این مراسم تعزیه‌خوانان استان‌های مختلف هدایای خود را به اسماعیل محمدی تقدیم کردند.

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

سایر اخبار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا