در دیدارهای روز چهارشنبه نیکنام حسینی‌پور مطرح شد : ‎ذائقه مخاطب در حوزه موسیقی را تغییر دادیم/ امام خمینی (ره) موسیقی انقلابی را تایید کردند

نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، به مناسبت دهه مبارک فجر به دیدار دو تن از هنرمندان انقلابی رفت.
موسسه هنرمندان پیشکسوت

در ادامه دیدارها عصر دیروز (پانزدهم بهمن ١٣٩٩) به مناسبت دهه مبارک فجر با محمدعلی گلپایگانی معروف به محمد گلریز خواننده انقلابی سرود مشهور «این بانگ آزادی» دیدار کردند.

پدر استاد گلریز از مداحان اهل بیت بود و او موسیقی را به صورت جدی نزد برادرش اکبر گلپایگانی، معروف به گلپا یاد گرفت و سال 1358 یک سال بعد از تثبیت انقلاب با سرود نیایش به خواندن آهنگ‌های ارزشی پرداخت. او از شاگردان ادیب خوانسازی و استاد سرخوش بود. همچنین سرودهای «ای شهید مطهر»، «رفتند یاران»، «خجسته باد این پیروزی» و «ای شهیدان خدایی نامتان پاینده باد» از دیگر آثار مشهور وی در آن دوران است. همچنین محمد گلریز از سال 1392 عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت است.

با وجود کرونا دهکده جهانی اتفاق افتاد

در ابتدای این دیدار نیکنام حسینی‌پور با اشاره به این که کرونا سبب شد استفاده از فضای مجازی و فضای الکترونیک در جامعه افزایش پیدا کندویک پرش تاریخی اتفاق بیفتد  و همچنین می‌توان از ظرفیت‌های آن در زمینه‌های مختلف بهره برد، عنوان کرد: برای نمونه برخی از کنفرانس‌هایی که برگزار می‌شد فرد باید از کشورهای دیگر به ایران می‌آمد تا در کنفرانس‌ها حضور پیدا می‌کرد که هزینه‌هایی نیز همچون هزینه بلیط و محل اقامت و غیره را به همراه داشت.
 
‎وی افزود: اما اکنون چنین نیست و شخص می‌تواند از طریق فضای مجازی و ابزارهای الکترونیک در این برنامه‌ها حضور پيدا کند که به گمان من این روش پس از کرونا باقی می‌ماند. ومیتواند حتی گسترش پیدا کند .همچنین زمانی که مارشال مک لوهان از دهکده جهانی و جهانی شدن صحبت می‌کرد همه با تعجب به آن می‌نگریستند اما حال با وجود کرونا دهکده جهانی اتفاق افتاده است.

دشمن از راه جنگ فرهنگی وارد شده است

 

گلریز در ادامه این دیدار ضمن بیان توضیحاتی در خصوص بیماری کووید 19 عنوان کرد: در رابطه با هنر و موسیقی بسیار با ما مصاحبه می‌شود حرف من این است که در دفاع مقدس زن و مرد و … پای کار بودند و ما پیروز شدیم اما اکنون جنگ، جنگ فرهنگی است. رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند اگر فرهنگ مبتذلی در ذهن مردم به ویژه جوانان نفوذ کند محال است که دیگر از ذهن آن‌ها خارج شود؛ واقعا چنین است.وبایدخوراک خوب تحویل جامعه داده شود. ‎وی افزود: وقتی نیروی دشمن متوجه شد از نظر فیزیکی نمی‌تواند حریف ما شود و ما یک وجب از خاک خود را به آن‌ها ندادیم از راه جنگ فرهنگی وارد شدند. در همین حوزه موسیقی، آهنگ‌های بسیاری است که اکنون پس از 42 سال همچنان مورد توجه است و مردم از آن حمایت می‌کنند پس همچنان می‌توان موسیقی خوب و ماندگار ساخت. مسئولان هم باید به این موارد توجه کنند و به هنرمندان ما که اکنون بازنشسته شدند نیز بها دهند. ‎او همچنین گفت: در حال حاضر ذائقه مخاطب در حوزه موسیقی را کاهش داده و تغییر دادیم. ضمن این که ما باید هنرمند و خواننده را هم از نظر اخلاق و هم در زمینه ساز و آواز آموزش دهیم. به قول علامه جعفری موسیقی یعنی روی خط مرزی حرکت کردن در نتیجه موسیقی خوب، خوب است و موسیقی بد نیز، بد. همچنین هرکس بخواهد مخالفتی با این روند داشته باشد با پول اقناع‌اش می‌کنند. اکنون کار به جایی رسیده است که اگر کسی بگوید کنسرت موسیقی انقلابی برگزار می‌شود همه به او می‌خندند.‎ حسینی‌پور نیز در این زمینه اظهار کرد: در حوزه موسیقی گمان می‌کنم ما تعدد مراکزی را داریم که در این حوزه تصمیم می‌گیرند که صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری از جمله آن‌ها هستند؛ هرکدام شاخصه‌ها و شرایط خاص خود را دارند و به نظر بنده شبیه ارکستری هستند که به صورت ناهماهنگ عمل می‌کنند. به عقیده بنده پس از چهل ودوسال باید هارمونی بین این نهاد های فرهنگی وتصمیم گیر در این حوزه ایجاد شود.

امام خمینی (ره) موسیقی انقلابی را تایید کردند

محمد گلریز با اشاره به این که شهدا کسانی بودند که ایران را نجات دادند و باید این افراد را به ایران و جهان معرفی کنیم و درباره آن‌ها مستند بسازیم، تصریح کرد: در حال حاضر ما در حوزه موسیقی تولیدات مناسبی نداریم و خوراک خوبی به مخاطبان به ویژه نسل جوان نمی‌دهیم از این رو این امر سبب تغییر ذائقه مخاطب شده است.
 
وی همچنین بیان کرد: سال 59 برای سرود شهید مطهری خدمت امام خمینی (ره) رسیدیم؛ پیش از آن فرزند ایشان احمد آقا، درباره موسیقی صحبت کردند و از قول امام گفتند موسیقی که شما می‌سازید خیلی خوب است، ما در کشور سلایق مختلف داریم اما این موسیقی را مردم، همه در کشور می‌پسندند؛ این‌ها همه یعنی تایید موسیقی انقلابی از سوی ایشان.

کسی با موسیقی خوب مخالف نخواهد بود

محمد گلریز نیز در پایان در این زمینه گفت:
از طریق بسیج هنرمندان در قم نزد چند تن از مراجع رفتیم تا در این زمینه سوال بپرسیم و علت را بدانیم. یکی از این علما گفت که ما خبر داریم این سازهایی که در انبار مانده است در حال نابودی است و ما چرا باید ساز را از کشورهای دیگر وارد کنیم. اگر موسیقی خوب با شعر خوب پخش شود کسی با آن مخالف نخواهد بود.

خوراک خوبی در حوزه موسیقی به مخاطبان ارائه نکردیم/ نشان دادن ساز ایرانی نوعی آموزش است

در پایان دیدارهای روز چهارشنبه، نیکنام حسینی‌پور به منزل استاد هادی آرزم،آهنگ‌ساز و نوازنده ویولون و کمانچه رفت. نيكنام حسيني پور اظهار کرد: ما در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در برنامه‌های مختلف موسیقی را می‌شنویم و گاهی نیز خواننده را می‌بینیم اما سازهای موسیقی را نمی‌بینیم. خود این امر نیز نوعی آموزش است، اکنون نسل جوان ما با نوع ساز و صدای آن آشنایی ندارند و شاید یکی از دلایلی که موسیقی فاخر و سنتی را نمی‌شناسند و همچنین از عللی که تا حدی سلیقه آن‌ها تغییر کرده است همین باشد. به‌ویژه اکنون که با وجود فضای مجازی، مخاطب نسل جوان خوراک‌ مورد نیاز خود را دریافت می‌کند.  گفتنی است آرزم، آهنگ‌ساز و نوازنده ویولون و کمانچه، مدرک درجه یک هنری دارد و از ابتدای فعالیت موسسه هنرمندان پیشکسوت، به عضویت آن درآمده است. این هنرمند از سال ۱۳۵۸ به طور جدی به آهنگ‌سازی روی آورد و بیشتر فعالیت و کوشش خود را روی موسیقی انقلابی صرف کرد. در سال‌های بعد با نگاه علمی به تواشیح، گروهی تشکیل داد و آثاری را برای این گروه به صورت چهارصدایی هارمونیزه کرد. همچنین او در ارکستر سمفونیک صدا و سیما، به عنوان نوازنده ویولون حضور دارد و آثار زیادی از او در آرشیو رادیو موجود است.

فعالیت در حوزه موسیقی کم شده

در ابتدای این دیدار هادی آزرم ضمن بیان توضیحاتی در خصوص بیماری کووید۱۹ و ابراز امیدواری جهت رفع هرچه زودتر آن اظهار کرد: خوشبختانه فعالیت دوستان در حوزه قرآنی خوب است و همچنان به کار خود ادامه می‌دهند اما در حوزه موسیقی کار کمی کند پیش می‌رود. ارکستر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمی کم کار شده است و تنها هفته‌ای یک جلسه برای ارکستر سمفونیک‌ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تمرین می‌کنیم.
 
وی افزود: به واقع اکنون به دلیل برخی مسائل اقتصادی تولیدات در سازمان محدود شده است‌ و فعلا کار خاصی انجام نمی‌دهیم، گاهی اگر ضبط یا کاری تولیدی باشد فعالیت بیشتر می‌شود و بیشتر تمرین می‌کنیم؛ اما احتمال دارد که اواخر بهمن یا اواسط اسفند ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کنسرتی اجرا کنیم.
 
او همچنین بیان کرد: در حوزه موسیقی سلایق و علایق مختلفی وجود دارد، در مقابل محدودیت‌ها و اعمال نظرهای متفاوتی نیز در این زمینه دیده می‌شود که اهالی موسیقی را تحت فشار قرار می‌دهد.

موسیقی تا سال ۶۸ خوب بود

اکنون ذائقه مخاطب بسیار افت پیدا کرده و موسیقی‌های جدید جایگزین موسیقی فاخر شده‌اند. وی افزود: از طرفی ممکن است نسل جوان این نوع موسیقی که ما در گذشته گوش می‌کردیم را نپسندد و به واقع ما خوراک خوبی در این زمینه به مخاطبان جدید خود ارائه نکردیم؛ از این رو آن‌ها نیز به سمت چنین موسیقی‌هایی رفتند به جهت این که آهنگ‌های مختلف به هر نحوی به دست نسل جوان می‌رسد اما در این میان باید توجه کرد که مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما که خطوط قرمزشان نیز متفاوت است، چیست؟ آزرم در پاسخ به این سوال عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد موسیقی را تایید می‌کند و انتخاب را بر عهده مخاطب می‌گذارد اما رسانه ملی معتقد است که تلویزیون میهمان همه مردم جامعه است از این رو موسیقی را گزینشی انتخاب می‌کند. وی در ادامه گفت: اوایل انقلاب به دلیل برخی محدودیت‌های به وجود آمده در حوزه موسیقی و حمل و‌ نگهداری آلات موسیقی جوانان ما به سمت موسیقی سنتی رفتند. به همین روی تا سال ۶۸ موسیقی ما بسیار خوب پیش رفت، اما سال ۷۰ به بعد دوباره موسیقی به پاپ قبل از انقلاب برگشت و‌ ما نیز نتوانستیم در این زمینه کاری کنیم‌. این هنرمند درباره دلیل این امر اظهار کرد: شاید یکی از دلایل آن باز شدن روابط ایران با کشورهای اروپایی بود و همچنین عده‌ای هنوز از موسیقی پاپ پیش از انقلاب خاطراتی داشتند؛ پس از آن سازمان صدا و سیما خود اقدام به تولید اثر کرد و به دلیل حفظ مخاطب در طیف‌های مختلف موسیقی پاپ و سنتی و غیره تولید شد. ولی موضوع مهم این است که اگر فرهنگ آموزش در جامعه‌ای وجود نداشته باشد فعالیت‌ها بی هدف پیش می‌رود. 

او همچنین تاکید کرد: تا زمانی که سیاست رسانه در جهت آموزش صحیح نباشد شرایط همین است.

نشان دادن ساز ایرانی نوعی آموزش است

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت نیز اظهار کرد: ما در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در برنامه‌های مختلف موسیقی را می‌شنویم و گاهی نیز خواننده را می‌بینیم اما سازهای موسیقی را نمی‌بینیم. خود این امر نیز نوعی آموزش است، اکنون نسل جوان ما با نوع ساز و صدای آن آشنایی ندارند و شاید یکی از دلایلی که موسیقی فاخر و سنتی را نمی‌شناسند و همچنین از عللی که تا حدی سلیقه آن‌ها تغییر کرده است همین باشد. به‌ویژه اکنون که با وجود فضای مجازی، مخاطب نسل جوان خوراک‌ مورد نیاز خود را دریافت می‌کند.
 
هادی آزرم در پایان با اشاره به این که گروهی با حضور برجسته‌ترین قاریان قرآنی دارد، گفت: اواخر دهه ۶۰ آموزش را با این‌گروه شروع کردیم سلفژ نیز با این افراد کار می‌کردیم که در بیت رهبری نیز با این گروه اجرا داشتیم. به واقع در حوزه فعالیت‌های قرآنی نیز افراد باید با موسیقی آشنایی داشته باشند.

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

سایر اخبار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا