مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت به دیدار پدر سمفونی ایران رفت

سیدعباس عظیمی صبح امروز دیدارهای سال جدید خود را با رفتن به منزل شاهین فرهت آغاز کرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت ، صبح امروز-سه شنبه 28 فروردین- سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با رفتن به منزل استاد شاهین فرهت موسیقیدان و آهنگساز برجسته کشور دیدارهای خود در سال جدید را آغاز کرد .

در این دیدار که در فضایی بسیار صمیمی انجام شد استاد فرهت خاطرات کودکی تا دانشگاه در ایران و کشورهای دیگر را بازگو و در بخش هایی از سخنان خود به موضوع موسیقی پرداخت و یاد و خاطره استادان و دوستانش را گرامی داشت .

فرهت در بخشی از صحبت هایش با اشاره به توان جسمانی اش در 77 سالگی گفت که موثرترین راه برای حفظ سلامتی اش، نواختن پیانو و پیاده روی روزانه به طول 6 کیلومتر است.

در ادامه استاد فرهت اتاق آرشیو خود را که از دست نوشته ها و پارتیتورهای موسیقی قدیمی تا فیلم های مهم و همچنین یکی از بینظیر ترین پیانوهای رویال دنیا در آن بود را به مدیرعامل نشان داد .

فرهت در بخشی از این دیدار سمفونی را که خودش ساخته است را با پیانو برای میهمانان نواخت.

سیدعباس عظیمی در نیز با اشاره به ساحت هنر و هنرمند گفت : تکریم هنر و هنرمند باعث رشد فرهنگی اجتماع می شود . این هنرمندان هستند که فرهنگ و عظمت ایران اسلامی را با هنر خود به جهانیان نشان می دهند . 
 
عظیمی در ادامه افزود : ما در دولت به خصوص در موسسه هنرمندان پیشکسوت تمام تلاش خود را میکنیم تا شان هنرمندان که سرمایه های مهم فرهنگی کشور هستند حفظ شود . 

این مدیر فرهنگی اضافه کرد : دیدار در منزل ، عیادت در بیمارستان ، دعوت برای جشن های تولد ، دورهمی های مناسبتی ، برگزاری سفرها ، تجلیل های انفرادی و گروهی و … از جمله برنامه های مهم موسسه برای ارتباط با اعضای موسسه است .
هنرمندان پیشکسوت ستاره های درخشان آسمان فرهنگ و هنر ایران اسلامی هستند و وظیفه داریم به هر بهانه ای با آنان ارتباط و تعامل داشته باشیم تا خدای ناکرده در سن و سال بالا احساس نکنند که فراموش‌ شده اند.

شاهین فَرهَت (زادهٔ ۷ فروردین ۱۳۲۶) آهنگساز، موسیقی‌دان و مدرس موسیقی اهل ایران درای درجه یکی هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و از سال 1392 به عضویت موسسه هنرمندان پیشکسوت درآمده است.
وی به‌عنوان یکی از آهنگسازان سرشناسِ موسیقی کلاسیک در ایران، آثار متعددی را بر اساسِ فرم‌های رایج در موسیقی غرب مانند: سمفونی، کنسرتو، سوئیت، کانتات، پرلود، فوگ، پوئم سمفونیک، راپسودی و دیگر شیوه‌های مرسوم، خلق کرده که غالباً به فضای موسیقی دوران رمانتیک نزدیک است و در عین‌حال از تأثیر نغمه‌های موسیقی ایرانی نیز بی‌بهره نبوده‌است.

شاهین فرهت در تهران متولد شد. او در خانواده‌ای اهل هنر و موسیقی رشد کرد و از همان دوران کودکی با گوشه‌های آواز و دستگاه‌های موسیقی ایرانی آشنا شد، اما صدای ساز پیانو و موسیقی کلاسیک او را شیفتهٔ خود کرد. وی ابتدا نزد کارمین اوسوریو و امانوئل ملیک اصلانیان، نواختنِ پیانو را آغاز کرد و پس از اخذ دیپلم متوسطه، به‌منظور ادامهٔ تحصیل در رشتهٔ موسیقی، ایران را ترک و آموزشِ نوازندگی را در آمریکا دنبال کرد اما پس از مدتی به کشور بازگشت و به فراگیری موسیقی در دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول شد.
وی پس از پایان تحصیل در دانشگاه تهران، مجدداً برای ادامهٔ تحصیلات به خارج از کشور سفر کرد و در مراکز آموزشی چون دانشگاه سوربن، دانشگاه استراسبورگ و دانشگاه نیویورک، موسیقی‌شناسی و پس از آن آهنگسازی را تا دریافت مدرک دکترا دنبال کرد.

فرهت پس از بازگشت به ایران، با حضور در دانشگاه تهران به‌عنوان استادیار و پس از مدتی در مقامِ نخستین مدیر گروه موسیقی دانشگاه تهران به فعالیت‌های خود در کنار ساخت آثار موسیقی ادامه داد.
او علاوه بر ایران، سال‌ها در کشور سوئد نیز تدریس کرده‌است. وی همچنین در جشنواره‌ها و محافل تخصصی موسیقی، به‌صورت فعال شرکت داشته‌است. از کارهای وی تاکنون حدود بیست سمفونی ضبط و منتشر شده‌است که در بین آثار آهنگسازان ایرانی، بیشترین تعداد را دارا است، به‌همین دلیل از او با عنوان «پدر سمفونی ایران» یاد می‌شود.

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

سایر اخبار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا