هنرمندان پیشکسوت متولد تیر و مرداد شمع تولد خود را فوت کردند

مراسم تجلیل از هنرمندان پیشکسوت متولد تیر و مرداد ماه روز چهارشنبه در آستانه عید سعید غدیر خم در باغ زیبا تهران برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت ، ظهر چهارشنبه ۱۴ تیرماه همزمان با روز قلم و در آستانه عید سعید غدیر خم با حضور اصغر امیرنیا مشاور وزیر و مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، محسن علی اکبری ، داریوش ارجمند ، حسن ریاحی و سیدعباس عظیمی به ترتیب عضو هیئت امنا ، رئیس هیئت مدیره ، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت به همراه جمعی از هنرمندان و خانواده های آنان در باغ زیبا برگزار شد . 

سید عباس عظیمی در ابتدا ضمن عرض سلام ، خیر مقدم و تبریک عید سعید غدیر خم و روز قلم گفت: سالروز تولد شما سرمایه های فرهنگی کشور را تبریک ویژه عرض می کنم و خوشحال هستم که دوباره توفیق پیدا کردیم که در موسسه هنرمندان پیشکسوت میزبان متولدین تیر و مردادماه هستیم.عظیمی در خصوص برگزاری مراسم مشترک برای متولدین تیر و مرداد را به خاطر پیش رو بودن ایام محرم و صفر دانست و گفت : به دلیل تقارن مرداد با ماه محرم و صفر و ضرورت حفظ حرمت ایام عزاداری امام حسین علیه السلام این مراسم به صورت مشترک برگزار گردید.

عظیمی در ادامه ضمن عذرخواهی و با اشاره به مشکلات فنی محل برگزاری جشن و عدم امکان پخش فیلم سال گذشته افزود :امیدوارم آرزوی این خدمتگزار قبل از بازنشستگی برآورده شود و سالن چند منظوره موسسه هنرمندان پیشکسوت با حمایت دلسوزان برای برگزاری مراسم ، اجرای تئاتر و موسیقی ، برگزاری نمایشگاه ها ، جشن ها و دورهمی ها و …بر روی ساختمان فعلی که مقدمات فنی و نصب ستون های اصلی آن انجام شده، ساخته شود.

مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت ادامه داد: خوشحالم که فعالیت های این موسسه از سال ۹۱ تاکنون به ویژه اجرای مراسم تجلیل از هنرمندان پیشکسوت ، باعث تغییر رفتار و توجه تمامی موسسات، انجمن ها ، نهاد ها و سازمان ها به هنرمندان پیشکسوت شده و عملا هر روز شاهد یک اتفاق یا برنامه خوب برای تکریم و تجلیل از هنرمندان هستیم.وی ادامه داد : اصولا نهادینه شدن فرهنگ تکریم همه پیشکسوتان جامعه در هر قشر یا صنفی و استفاده از تجارب گرانسگ آنان ، خواه ناخواه کشور را در جهت صحیح توسعه‌ قرار می دهد.

عظیمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گلایه های بعضی از افراد در فضای مجازی که شرایط عضویت در موسسه را ندارند گفت : این موسسه بیش از ۱۰۰۰ عضو در رشته های مختلف هنری دارد و ۹۵ درصد اعضا دارای درجه ۱ هنری هستند و طبیعی است که طبق قانون افرادی که از لحاظ هنری و سن، شرایط را ندارند نمی توانند وارد موسسه شوند و این محدودیت نباید باعث خصومت و طرح مطالب واهی علیه موسسه شود.عظیمی در ادامه گفت :به هر صورت در هر جامعه ای برای مباحث صنفی یا حمایت از گروه ها و اقشار خاص پیش بینی یک انجمن ، اتحادیه یا … می شود و موسسه هنرمندان پیشکسوت هم دقیقا برای همین کار در حوزه نخبگان هنر دایر شده تا به صورت ویژه و خاص خدماتی را به آنان ارائه کند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه مشترک اموزشی در حوزه نمایشی با دفتر هنرهای نمایشی ، دفتر آموزش و ادارات کل استان ها برای استفاده از تجربیات ارزشمند هنرمندان پیشکسوت گفت : از لحاظ تعداد کثیر استادان هنری ، ظرفیتی مانند دانشگاه در مؤسسه وجود دارد که بی نظیر است .فعلا در حد امکانات داخلی موسسه از جمله سالن مؤسسه امکان برنامه ریزی اموزشی وجود دارد و منتظر برنامه استادان گرامی خواهیم بود.عظیمی گفت : در حال حاضر هنرمندان تئاتر برای این موضوع پیش‌قدم شده‌اند و قرار است علاوه بر همکاری با مرکز هنرهای نمایشی ، کلاس‌های تئاتر در مؤسسه هنرمندان پیشکسوت نیز برگزار شود.

عظیمی در ادامه به پرداخت مبلغ ماهیانه ۱۵۰ هزارتومان به تمامی اعضا اشاره کرد و گفت : این مبلغ نه حقوق است و نه کمک هزینه ، بلکه هدیه عضویت است که پس از تکمیل پرونده و پذیرش هر عضو در موسسه پرداخت می شود. عظیمی گفت : به طور معمول و مرسوم بسیاری از خانه ها ، انجمن ها و صنوف هنری برای پذیرش عضو ، بالاجبار از هنرمندان حق عضویت دریافت می کنند که معمولا سالانه دریافت می شود و استمرار عضویت منوط به پرداخت حق عضویت است ، ولی از ابتدای راه اندازی موسسه در سال ۹۱ ، علی رغم تاکید در اساسنامه ، به دلیل شأن و جایگاه بالای هنرمندان پیشکسوت، نه تنها از دریافت هر گونه حق عضویت خودداری ، بلکه مقرر شد به اعضا هدیه عضویت نیز پرداخت شود و نتیجه این شد که اگرهنرمندی عضو موسسه شود ، آن حق عضویت را که نگیریم و یک هدیه ماهیانه نیز پرداخت کنیم . وی در ادامه گفت: متاسفانه واریز مبلغ در پیامک بانک ، با عنوان حقوق برای اعضا ارسال می شود و بعد هنرمندی تماس می گیرد و می گوید در شأن ما نیست که ۱۵۰ هزار تومان حقوق واریز می کنید!


وی گفت : البته که الان این هدیه بسیار ناچیز است در حدی که کرایه یک مسیر تاکسی هم نمی شود اما آن زمانی که تصویب شد، ۱۵۰ هزار تومان معادل یک ربع سکه بود.


وی افزود: برخی فکر می‌کنند این مؤسسه صرفا برای هنرمندان سینما و تئاتر است، درحالی که این گونه نیست و همه هنرمندان در رشته های مختلف را پوشش داده‌ایم ، حتی هنرمندان وابسته به وزارت میراث فرهنگی !


مدیرعامل موسسه در ادامه گفت : فعالیت مؤسسه صرفا برگزاری تولد و سفر نیست ، از چاپ کتاب ، حمایت از برگزاری نمایشگاه و فعالیت های هنری ، ساخت فیلم مستند ، مشارکت در فعالیت های اجتماعی ، آموزش هنری تا بخش های حمایتی از هنرمندانی است که مشکلاتی در بخش های مختلف دارند .


عظیمی ادامه داد : فعالیت های مرتبط با سفرها و تولدها ویترین خدمات مؤسسه است، که البته به آن افتخار می‌کنیم، اما این همه ماهیت مؤسسه هنرمندان پیشکسوت نیست و علاوه بر وظایف سازمانی، مواردی هم هست که بسیار مهم و لزوما در چارچوب گزارشات و آمارهای اداری نمی گنجد و حتی قابلیت رسانه‌ای شدن ندارند.


سیدعباس عظیمی با اشاره به جنایت ناو وینسنس آمریکایی و شلیک به هواپیمای مسافربری ایران در ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ گفت : از کنار اینگونه وقایع نمی شود به سادگی گذشت و یادآوری آن به جامعه یک وظیفه انسانی و اخلاقی است ، در این جنایت ۲۹۰نفر از هموطنان عزیز ما شهید شدند که از این تعداد ۶۵ نفر زیر ۱۳ سال بودند و خدا را شکر می کنیم که قدرت نظامی ما به جایی رسیده است که هیچ دشمنی جرات ندارد کوچکترین هدفی در ایران را نشانه بگیرد.


عظیمی ادامه داد : قرآن سوزی در سوئد توهین به چند میلیارد مسلمان است و جای بسی تاسف است که تحت عنوان آزادی بیان هیچ عکس العمل شایسته ای از سوی مقامات آن کشور برای محکومیت و برخورد با شخص هتاک اتفاق نمی افتد.انسان متاسف می شود از این شعار دروغین آزادی بیان غربی ها که وقتی بحث توهین به پیامبر ما و دیگر ارزش های مرتبط با مسلمانان هست سکوت اختیار و حتی حمایت هم می کنند اما وقتی در حد کاریکاتور یک رییس جمهور ، یا وقتی در حد تحقیق و پژوهش از هلوکاست بحثی به میان می اید و … ، رفتار انان کاملا متضاد و از بازداشت تا محرومیت های اجتماعی شامل حال افراد می شود.

عظیمی با اشاره به سفر شمال کشور هنرمندان پیشکسوت از حمایت های مادی و معنوی دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، دکتر سید محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع ، آقای سالاری معاون امور هنری و آقای افضلی مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر قدردانی کرد.


در این مراسم هنرمندان پيشكسوت و خانواده های انان به احترام قرآن بپا خواستند و حرکت توهین آمیز به قرآن را محکوم کردند.

در ادامه داریوش ارجمند رئیس هیئت مدیره موسسه که خود نیز جزو متولدین مردادماه است به پشت تریبون رفت و دقایقی به ایراد سخنرانی پرداخت .

قبل از شروع برنامه، از احترام السادات برومند همسر زنده یاد داود رشیدی تجلیل و تندیس مهر ماندگار به هنرمندانی که نیم قرن زندگی مشترک آنان ادامه دارد اهدا گردید.

شعرخوانی بامداد جویباری ، آواز بهرام حصیری، اجرای طنز رادیویی و نواختن ساز دهنی منوچهر آذری و … از جمله اتفاقات حاشیه ای این جشن بود

مصطفی اخواص ،قاسم قلی‌پور ،اکبر نیکان‌پور، اسدالله شعبانی ،مجید قناد،منوچهر آذری ،حسن نیک‌نژاد ،کیومرث قورچیان ،محمود فدایی،غلامحسین نوری، مرتضی وفایی،منوچهر پناهی‌نژاد،حسین شادی،احمد فیناستیان،الهه خاتم،یمصطفی غیاث، محمد رضایی ،پروین محبی، پرویز قلیزاده سلوط، مظفر قربان‌نژاد ،بهرام حصیری ،بیژن جباری، کریم قربانی علائی،احمد ناطقی، شکرخدا گودرزی، داریوش‌ارجمند ، غلامرضا راه‌پیما، حسن ضرغامی ،محمد طریقتی، ناصر انصاری ،یپری امیرحمزه، جمشید مجدوفایی،محمدحسن محبعلی ،مهدی خاویان قدیانی، سیدناصر هاشم‌زاده،سیدجواد آشفته ، آذر هاشمی ،محمد فیلی و عباس کاشی تراش اصفهانی هنرمندان متولد تیر و مرداد حاضر در این مراسم بودند.

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

سایر اخبار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا