وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر نقش نمایشگاه‌های هنری در امر آموزش و فروش آثار تاکید کرد

صالحی در حاشیه بازدید از نمایشگاه‌ «گنجینه مانا» گفت: در برگزاری نمایشگاه‌های هنری باید به سه زاویه یعنی ارتباط آثار هنری با زیست بوم زندگی‌، آموزش و استمرار آن و اقتصاد هنر توجه کرد. از این رو برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها باید به این سه نکته دقت کنند.

به گزارش روابط عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت، سیدعباس صالحی روز شنبه، نوزدهم تیرماه در حاشیه بازدید از نمایشگاه «گنجینه مانا» با بیان اینکه این نمایشگاه تصویری از فعالیت‌های خوب حوزه هنر است، اظهار داشت: در این نمایشگاه گام‌به‌گام هنر اساتید ایرانی را می‌توان مشاهده کرد و در بخش های گوناگون نمایشگاه مشهود بود که هر حوزه چگونه خلاقیت‌های استفاده از رنگ، صورت‌سازی‌ها و کاربردهای خود را دارد.

وی ادامه داد: این نمایشگاه با بیش از 40 هنرمند و با 400اثر در بخش‌های مختلف چشم‌اندازی را از جامعه هنر نشان می‌دهد که با تکیه بر آن راه هنر ایرانی در حال و آینده پر رونق‌تر خواهد بود، در این نمایشگاه شاهد خلاقیت‌های قابل توجه و فرصت‌ساز برای هر بخش از هنر ایرانی هستیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد معرفی این هنرمندان و آثار آنها در سطح وسیع‌تر خاطرنشان کرد: این نوع نمایشگاه‌ها ابتدا فرصتی را برای دیدن سبک آثار‌ مختلف فراهم می‌کند و این تجمیع آثار برای اتفاقات بعدی در مورد همین آثار مهم است، در بخش بعدی استمرار در مهارت‌ها و آموزش‌ها را به واسطه این نمایشگاه شاهد خواهیم بود، بسیاری از پیشکسوتان هستند که با آموزش هنرآموزان هنر آنها استمرار پیدا می‌کند و برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها در برنامه‌ریزی برای آموزش‌های هنری موثر است.

صالحی یادآور شد: در برخی از این هنرها مقدماتی در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای یا در دانشگاه‌ها فراهم شده است اما اینکه این آموزش‌ها بتواند فضاهای بیشتری پیدا کند مهم است، بنابراین پس از هر نمایشگاه برگزار کننده‌ها باید بخشی از وقت خود را بر استمرار آموزش‌های هنری قرار دهند و از ظرفیت وزارت‌خانه‌های فرهنگی و هنری همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استفاده کنند و از آنجا به فضاهای آموزشی وصل شوند تا این هنرها استمرار آموزشی پیدا کنند.

وی افزود: از طرفی دیگر باید دید که چگونه این هنرهای خلاقانه را می‌توان به هنرهای کاربردی در زیست زندگی تبدیل کرد، بخش‌های مختلفی در همین نمایشگاه وجود داشت که این ایده‌ها و هنرها به زیست بوم زندگی شهری و شخصی ما وصل می‌شود، در این بخش هم از مقدمات نمایشگاه تا پایان آن باید توجه کرد که چگونه دستگاه‌ها و موسسات عمومی و خصوصی می‌توانند از این هنرها استفاده کنند و در زندگی شهری و غیرشهری از آن بهره ببرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: بخش دیگر در وسعت بخشیدن به این نمایشگاه و هنرمندان آنها توجه به حوزه مصرف این آثار به عنوان اقتصاد فروش این هنرها است که هم به صورت حقیقی و هم مجازی می‌تواند اتفاقاتی را قم بزند، در واقع این نمایشگاه‌ها می‌توانند خریداران بیشتری برای این آثار پدید بیاورند به شکلی که هنرمندانی که در حوزه‌های مختلف کار می‌کنند بدانند که آثار هنری آنها مشتریان خود را دارد و کار اقتصادی را در بر خواهد داشت.

صالحی در پایان گفت: در این بخش هم مراکزی هستند که می‌توانند خریدار این آثار باشند، همچنین مردم به طور عام و فضای حقیقی و مجازی هم به طور خاص می‌تواند فضایی برای فروش آثار هنری باشد. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز سامانه‌ای در این راستا در نظر گرفته شده است که هنرمندان ما می‌توانند آثار خود را در آنجا بارگذاری کنند و با تبلیغات امکان فروش گسترده آنها فراهم شود، طبیعتا این نمایشگاه و آثار 400گانه آن هم چنین فرصت‌های حقیقی و مجازی را باید پیدا کند.

گفتنی است در بخش پایانی این بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفترچه خاطرات این نمایشگاه نوشت:
«به نام خداوند مهر و جمال
نمایشگاه آثار هنری «گنجینه مانا» چشم‌انداز خلاقیت و هنر ایرانی است ه از هر ماده، صورت زیبا می‌سازد و از هر ایده، معنایی قدسی و متعالی می‎پردازد. این اثار که برخاسته از روح بلند و تلاش وافر هنرمندان برجسته است، فرصتی برای هنرآموزان حال و آینده ایران زمین است که از پیشکسوتان هنرهای ایرانی بیاموزند و هنر ایرانی را به نسل‌های آینده و هنردوستان جهانی منتقل کنند.
به سهم خود از همه این تلاش‌ها و همت‌های ستودنی سپاسگذارم.
سیدعباس صالحی 1400/04/19»

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

سایر اخبار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا