پیام تسلیت سیدعباس عظیمی برای درگذشت نقاش پیشکسوت ؛ لئون کهن درگذشت

لئون کهن هنرمند پیشکسوت نقاشی درگذشت.

به گزارش روابط‌عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت ، لئون کهن پیشکسوت عرصه نقاشی در سن 96 سالگی درگذشت.

سیدعباس عظیمی ،مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت در پیامی فقدان این عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت را به اهالی هنر ، هنرمندان پیشکسوت و خانواده آن مرحوم تسلیت گفت .

لئون کوهن سوم بهمن سال 1303 در بندر انزلی به دنیا آمد. خیلی در بند نقاشی نبود تا اینكه یكی از همكلاسان ارمنی‌اش تابلوی آبرنگی كشیده بود و این تابلو او را به نقاشی علاقه‌مند كرد.

وی در طول تحصیلات تا هجده‌سالگی نقاشی آبرنگ، سیاه‌قلم و رنگ و روغن را نزد زنده‌یاد «علی‌اصغر پتگر» كه از نقاشان بسیار معروف آن زمان بود ادامه داد. بعد از پایان تحصیلات، به فرانسه سفر كرد و در رشتۀ هتلداری و صنایع‌غذایی لیسانس گرفت. سپس مدت هشت ‌سال در كشتی‌های مسافری و باری استخدام شد. دریا و بنادر در نقاشی‌های او اثر فراوان به‌جای گذاشت؛ به اصطلاح در این سفرهای دریایی سبكی در كارش به‌وجود آمد كه «هنر دریایی» خوانده می‌شود. وی در دوران فعالیتش به اروپا، فرانسه، انگلستان، هند و دانمارك، آلمان و لهستان سفر كرد. عشق به نقاشی با دیدن «موزه لوور» در وجودش رخنه كرد و پس از چهارده ‌سال، در سن سی‌وپنج ‌سالگی به ایران بازگشت.

لئون کوهن عضو دائم انجمن نقاشان ایران است که تكنیك و سبك كار این هنرمند نقاش از گونه‌ها و سبك‌های مختلف قرون نوزدهم و بیستم میلادی تأثیر گرفته است. نقاشانی همچون ناصر اویسی، احمد اسفندیاری، توانگر، مشیری، پرویز تناولی، سیراك ملكونیان، ایران درودی و منصوره حسینی در موفقیت او اثرگذار بوده‌اند.

آثار این هنرمند علاوه بر نمایشگاه‌های خارجی، در گالری‌هایی از جمله: افرند، ابن‌سینا، نیكزاد، خانۀ هنرمندان، موزۀ بابل، فرهنگسرای نیاوران و اكسپوی هنری رودكی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته‌ است و در آخرین نمایشگاه، در اكسپوی هنری گالری صبا سه تابلو داشت كه هر سه به فروش رسیدند. تابلوی نقاشی «برگ‌ریزان- چه زیباست كردستان» وی از طرف اداره‌كل هنرهای تجسمی ‌برای موزه انتخاب شد و توسط موزه خریداری شد.

لئون کوهن از سال 1392 به عضویت مؤسسه هنرمندان پیشکسوت درآمده است.

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

سایر اخبار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا