کوچ ابدی لالایی‌خوان قشقایی / وداع با پروین بهمنی

پیکر پروین بهمنی ـ هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی، صبح امروز3 آبان ماه  در قطعه هنرمندان تشییع و به خاک سپرده شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت، مراسم تشییع پیکر پروین بهمنی  صبح امروز دوشنبه ـ 3 آبان ماه ـ از ساعت ۱۱ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار شد و پیکر این هنرمند در کنار زنده‌یاد فاخره صبا – خواننده اپرا و همسر استاد ابوالحسن صبا- به خاک سپرده شد.

نیکنام حسنی پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت صحبت خود را با این بیت از فروغ آغاز کرد:

 تنها صداست که می‌ماند

نیکنام حسینی‌پور در ادامه ضمن عرض تسلیت به خانواده بهمنی و سترگ خواندن نقش پروین بهمنی در ایل قشقایی گفت: زنده‌یاد بهمنی کار سترگی را انجام داد چرا که نقش بانوان در ایل بسیار دشوار است و ایشان با حفظ این نقش همزمان کار موسیقی خود را پیشبرد و فرهنگ قشقایی را نه تنها که صادر کرد بلکه زنده هم نگاه داشت .

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت ادامه داد : ما ایلیاتی‌ها با کوچ خیلی آشنا هستیم ،زیاد کوچ کرده‌ایم اما کوچ امروز استاد بهمنی خیلی متفاوت است . ایشان یکی از سرمایه‌های گرانقدر کشور در حوزه موسیقی بودند . یکی از میراث‌داران و میراث‌بانان حوزه فرهنگ شفاهی موسیقی ایل قشقایی و نواحی ایران بود . ایشان نقش پررنگی در گسترش فرهنگ قشقایی داشته‌اند . نه تنها در موسیقی بلکه نوع پوشش این بانوی هنرمند نیز باعث گسترش فرهنگ و حفظ هویت ایل قشقایی بود .   

حسینی‌پور در ادامه گفت : او معلمی عاشق برای دختران این سرزمین بود و بخشی از تاریخ شفاهی ایل قشقایی را جهانی کرد . همچنین ایشان به همه آداب و رسوم اجدادش پایبند بود و آن را گسترش می داد . موسیقی با ایل درآمیخته است بخصوص موسیقی قشقایی که در جنوب ایران از فارس تا بویراحمد ، اصفهان، سمیرم و همچنین چهارمحال بختیاری که تلفیقی شده است با موسیقی لری و نقش پروین بهمنی در گردآوری و حفظ این آثار بسیار پررنگ است .   

در ادامه مراسم پیام تسلیت محمدمهدی اسماعیلی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – و محمود شالویی – سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – خوانده شد . همچنین هنرمندان قشقایی نغمه‌ها و آوازهایی را به یاد این بانوی هنرمند خواندند .

مادر وقتی مرد ،دیگر هیچ‌وقت نمیمیرد


در پایان مراسم دامون ششبلوکی – فرزند بزرگ پروین بهمنی – ضمن تشکر از حاضرین گفت : پروین بهمنی برای من دوست ، همکار ، هم‌خانه و بعد مادر بود .

دامون ششبلوکی در ادامه به نقل از یداله رویایی گفت :مادر وقتی مرد ، دیگر هیچ‌وقت نمیمیرد و الان با پوست ، گوشت و استخوان این جمله را درک می‌کنم .در این لحظه زبان بنده برای تشکر الکن است ،تعداد زیادی از چهره‌های بزرگ هنری ، فرهنگی ، سیاسی و ایلات قشقایی و بویراحمدی برای مادر زحمت بسیار کشیدند و تشکر میکنم .

در این مراسم خانواده زنده‌یاد بهمنی ، نیکنام حسینی‌پور – مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت  ،سید عباس عظیمی – مدیرعامل مجموعه فرهنگی برج آزادی و مدیرعامل اسبق موسسه هنرمندان پیشکسوت ، منصور صارمی – نوازنده ، هنرمندان قشقایی و همچنین شاگردان و علاقمه‌مندان این هنرمند حاضر بودند همچنین کورش اسدپور و کورش رضوانی از طریق تلفن قطعاتی را اجرا کردند. پروین بهمنی چندی پیش به دلیل مشکلات قلبی ـ ریوی در بیمارستان بستری شده بود و پنجشنبه (۲۹ مهر ماه) درگذشت.

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

سایر اخبار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا