رضا صفایی پور (طوفان)

رضا صفایی پور نهم اردیبهشت سال 1328 در تهران متولدشد. او بازیگر ایرانی است و با نام "طوفان" مشهور است.
رضا صفایی پور (طوفان)

زندگی نامه

در سال ۱۳۲۸ در تهران متولد شد. او فارغ‌التحصیل دیپلم رشته ادبی است. فعالیت خود را با کشتی کج شروع کرد و بعد از چند مقام قهرمانی در ورزش، وارد سینما شد و با نام “طوفان” به شهرت رسید.

رضا صفایی‌پور فعالیت خود را به صورت جدی در سال 1342 وقتی که 14 سال سن داشت آغازکرد و به عنوان ورزشکار بدلکار در فیلم «ترس و تاریکی» محمد متوسلانی حضوریافت. سپس در سال 1348 با فیلم «قهرمانان» به کارگردانی ژان نگولسوک، محصول مشترک ایران و آمریکا، به عنوان بازیگر جلوی دوربین رفت و تا سال 1355 نزدیک به 10 فیلم بازی‌کرد.

بعد از انقلاب در سال 1362 با فیلم «میرزا کوچک خان» به بازیگری بازگشت و با حضور در فیلم‌های «فصل خاکستری»، «شکار در شب»، «پلاک» و «ضربه آخر» کم کم به شهرت رسید و در سال 1371 نیز با سریال دیدنی «سیمرغ» وارد قاب تلویزیون شد.

آخرین فیلمی که او بازی کرد فیلم «پرچم‌های کاوه» در سال 1386 بود و توانست در جشنواره نور لس‌آنجلس جایزه بهترین نقش اول مرد را دریافت‌کند.

از آثار سینمایی که او که درآن‌ها به ایفای نقش پرداخته‌است می‌توان به فیلم‌های «سینه سرخ»، «خداحافظ سینما»، «سحرگاه پیروزی»، «چشم عقاب»، «شاهرگ»، «تهاجم»، «پاتک»، «جهنم سبز»، «حادثه در کندوان»، «خط آتش»، «مرضیه»، «آن‌ها هیچ‌کس را دوست ندارند»، «ضربه آخر»، «صلیب طلایی»، «پوتین»، «شکار خاموش»، «جمیل»، «کانی‌مانگا»، «پلاک»، «میرزا کوچک خان»، «شکار در شب»، «فصل خاکستری»، «انفجار»، «مردی در آتش»، «چشمان بسته»، «جنوبی»، «گریز از مرگ»، «هفت مرد دلاور»، «خر دجال»، «غلام ژاندارم»، «ترس و تاریکی» و «گل‌های گیلان» اشاره‌کرد.

رضا صفایی‌پور از سال 1392 عضو مؤسسه هنرمندان پیشکسوت است.

سایر هنرمندان

اسکرول به بالا