اکبر نیکان پور

اکبر نیکان پور چهارم تیر سال 1335در اردبیل متولدشد.او از تصویرگران برجسته است.
اکبر نیکان پور

زندگی نامه

سال 1335 در اردبیل به دنیاآمد. او فارغ‌التحصیل لیسانس نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه‌تهران است، کارشناسی ارشد تصویرسازی و مدرک درجه یک هنری (دکترا) نیز دارد.

اکبر نیکان‌پور مشاور و مدیرهنری و داور چندین نمایشگاه‌داخلی و بین‌المللی بوده، کتاب‌های بسیاری در زمینه تصویرگری تألیف کرده و چندین جایزه داخلی و جهانی نیز به دست آورده‌است. در سال 1380 در نکوداشتی از او به عنوان تصویرگر برجسته خانه هنرمندان ایران- تهران تقدیرشد.

20 سال تصویر‌سازی کتاب‌های کودکان و تصویرسازی برای مطبوعات کودک و نوجوان، بیش از50 طراحی و تصویرگری کتاب‌های کودکان، 10 سال تدریس در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌ها، 10 سال فعالیت به عنوان مدرس کارشناسی تصویرسازی و نقاشی دانشگاه‌ها، عضویت در هیئت داوری چندین نمایشگاه تصویرگری کودکان و دانشجویان سراسر کشور، شرکت در چندین سمینار تصویرگری در بلونیای ایتالیا و مصاحبه‌های متعدد، از جمله فعالیت‌های‌هنری اکبر نیکان‌پور است.

خوش‌فامی رنگ‌های اکولین، ویژگی‌های مشترک تصویری او در کتاب‌ها و مناسب برای کودکان پیش‌دبستانی است.

او در کتاب «اندازه دنیا» (1369)، از روش‌های رنگ‌اندیشانه قبلی خود فاصله گرفته و با به کارگیری رنگ‌های آکریلیک و استفاده از خطوط رنگی که به چاپ دستی نزدیک است، تصاویری ساده با استفاده از خطوط محیطی خلق کرده‌است؛ تصاویری که مقدمه ورود نیکان‌پور به قلمرو انتزاع در تصویرگری‌های بعدی اوست. تصاویر این کتاب، دیپلم افتخار دومین دوسالانه جهانی لانییون فرانسه را به‌دست‌آورد.

«سی چشمه تا دریا» عنوان کتاب دیگری است که اکبر نیکان‌پور در ابتدای کار خود در دهه 60 تصویرگری کرده‌است. تصویرهای این کتاب نیز همچون کتاب «اسب سفید چوبی» به روش اکولین نقاشی شده‌است.

از دیگر تلاش‌های نیکان‌پور در دهه 60، می‌توان به تصویرگری کتاب‌های «روز اول مدرسه» (1368)، «سنجاقک گرفتن چه راحته»، «خورشید خانه من»، «پشت چراغ قرمز»، «آسمان ابری نیست»، «قصه بهار»، «قصه ماه» و «مار سبز و پونه» (1368) اشاره‌کرد.

استاد اکبر نیکان‌پور تاکنون جوایز بسیاری دریافت و نمایشگاه‌های زیادی نیز برپا کرده است. او مدرک درجه‌یک‌هنری دارد و از سال 1395 عضو مؤسسه هنرمندان پیشکسوت است.

سایر هنرمندان

اسکرول به بالا