محمود فرهمند بافی

محمود فرهمند بافی در ۱۳ فروردین سال ۱۳۳۵ در تهران متولد شد.حضور او در کنسرت‌ها و فستیوال‌های گوناگون داخلی و خارجی و همکاری و هم‌نوازی با نوازندگان سرشناس ایرانی و غیر ایرانی، گویای توانمندی او در هنر ناب و اصیل موسیقی است.
محمود فرهمند بافی

ضرب دل‌نشین سرانگشتانش بر پوسته تنبک، نام او را به عنوان یکی از نام‌آوران موسیقی ایران ماندگار ساخته است. محمود فرهمند بافی در ۱۳ خرداد ۱۳۳۵ در تهران متولد شد. از ۱۰سالگی به نقاشی و موسیقی به ویژه «ریتم» گرایش پیدا کرد و در سال ۱۳۴۷ به کمک کامران داروغه به کلاس امیرناصر افتتاح راه یافت و مدت یک سال دروس اولیه ساز تمبک را نزد او فرا گرفت.

او تدریس و نوازندگی در گروه‌های مختلف موسیقی را از همان زمان آغاز کرد. سال ۱۳۵۲ بود که با ارکستر ژوزنس موزیکال همکاری خود را آغاز کرد و از سال ۱۳۵۳ با مرکز حفظ و اشاعه موسیقی صدا و سیما به همکاری پرداخت. محمود فرهمند چندین سال همکاری با ارکستر سمفونیک تهران را در کارنامه هنری خود دارد. از فعالیت‌های دیگر او می‌توان به همکاری با ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی صدا و سیما و همچنین شرکت در افتتاحیه ارکستر ملی در تالار وحدت به رهبری استاد فرهاد فخرالدینی و آواز قدرتمند استاد شجریان به‌ مدت 3 شب در سال 1377 نام برد. این پیشکسوت موسیقی، همچنین در سه دوره جشن هنر شیراز حضور داشت و برای چند اجرا در دانشکده هنرهای زیبا و کارگاه نمایش، حسین علیزاده و مرحوم پرویز مشکاتیان را همراهی کرد. او همچنین با گروه‌های موسیقی متعددی همکاری کرده است که از برجسته‌ترین آ‌ن‌ها می‌توان به گروه‌های «عارف»، «مولانا»، درویش، «صبا»، «همایون»، «ارغنون» و گروه استاد فرامز پایور اشاره کرد.

حضور او در کنسرت‌ها و فستیوال‌های گوناگون داخلی و خارجی و همکاری و هم‌نوازی با نوازندگان سرشناس ایرانی و غیر ایرانی، گویای توانمندی او در هنر ناب و اصیل موسیقی است؛ موسیقی‌دانانی همچون علی‌اکبرخان شهنازی، جلیل شهناز، پرویز یاحقی، اصغر بهاری، فرامرز پایور، فرهاد فخرالدینی، محمدرضا شجریان و… که نام هریک ستونی استوار در عرصه موسیقی است. در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در سال ۱۳۸۴ از او تقدیر شد.

محمود فرهمند در زمان دانشجویی به استخدام رادیو و تلویزیون درآمد. موسیقی کودک، نخستین مسئولیت او در این رسانه بود و به کودکان موسیقی آموزش می‌داد. پس از فارغ‌التحصیلی ارتباطش با کودکان و موسیقی این قشر، عمق و دوام بیش‌تری یافت. به کرمانشاه فرستاده شد و به عنوان مسئول کارگاه موسیقی و آموزش موسیقی به کودکان مشغول به‌کار شد. فرهمند به همراه همسر و فرزندانش در کرمانشاه ساکن شد و به فعالیت‌های خود در زمینۀ‌ ساخت ساز ادامه داد. علاوه بر این در دورانی که مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی کار ترویج موسیقی را با تأسیس چند شعبه در چند شهر کشور توسعه داد، تصدی‌گری این مرکز در شهر کرمانشاه را بر عهده داشت.

از محمود فرهمند بافی آثار ماندگار بسیاری در قالب تک‌نوازی و گروه‌نوازی منتشر شده است. او تجربیات و توانمندی‌هایش را در سازهای گوناگون از جمله تنبک به بسیاری از علاقه‌مندان آموخته است؛ شاگردان ورزیده‌ای که او تعلیم‌شان داده است،اکنون بر پهنه موسیقی کشور فعالیت می‌کنند. محمود فرهمند بافی از پانزدهم شهریورماه 1394 به عضویت مؤسسه هنرمندان پیشکسوت درآمده است.

سایر هنرمندان

اسکرول به بالا