آیین پاسداشت و بزرگداشت هنرمندان پیشکسوت متولد اسفندماه برگزار شد

آیین پاسداشت و تکریم هنرمندان پیشکسوت متولد اسفند روز دوشنبه چهاردهم اسفند به همت موسسه هنرمندان پیشکسوت و با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مجموعه باغ زیبا برگزار شد.

آئین پاسداشت و تکریم هنرمندان پیشکسوت متولد اسفند در حالی به میزبانی مؤسسه هنرمندان پیشکسوت برگزار شد که عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهمان ویژه این رویداد و محسن علی اکبری عضو هیئت امنا ، سید عباس عظیمی مدیرعامل و عضو هیئت مدیره ، داریوش ارجمند رییس هیئت مدیره و انسیه شاهحسینی عضو هیئت مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت در مجموعه باغ زیبای تهران بود.

عظیمی ضمن تشکر از دکتر رئیسی رئیس جمهور محترم و دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونین مربوطه از واریز کمک مالی رئیس جمهور محترم به موسسه خبر داد و گفت : این کمک می تواند سرمنشاء خدمات موثری برای تکریم هنرمندان پیشکسوت باشد.


مدیر عامل موسسه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این موسسه و خدمات ارائه شده به هنرمندان عزیز بخشی کوچک از دستاوردهای این کشور است و همواره تلاش شده است که با فعالیت های مناسب نسبت به تقویت روحی و روانی عزیزان و امید آفرینی اقدام شود ، چیزی که به مذاق دشمنان این مرز و بوم خوش نمی آید و تلاش می کنند با ایجاد ناامیدی و سیاه نمایی ذهن شما و مردم ایران را نسبت به آینده ایران تخریب کنند.

وی با اشاره به تعدادی از پروژه های تازه افتتاح شده دولت ادامه داد : من به دور از مسائل سیاسی از شما می خواهم کمتر به اخبار سیاه توجه کنید.

عظیمی با تشکر از هنرمندان پیشکسوتی که در روز جمعه ۱۱ اسفند با حضور در تالار وحدت در انتخابات و رای گیری مشارکت کرده اند ، اشاره ای هم به نسل کشی و جنایات صهیونیست ها در غزه کرد و از هنرمندان پیشکسوت درخواست کرد نسبت به این وقایع فجیع و غیر انسانی بی تفاوت نباشند.


سید عباس عظیمی با اشاره به اینکه در سال ۷۲ کار خود را به عنوان کارشناس منطقه غرب کشور در زیر مجموعه های مدیریتی مهندس ضرغامی به عنوان معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع کرده ، به خاطراتی از توجه ضرغامی به همکاران زیر مجموعه کرد و گفت : آقای ضرغامی همواره به دقت و با احترام نسبت به تمامی همکاران خود توجه داشتند و در تمامی مسئولیت های بعدی در حوزه سینما یا صدا و سیما هنرمندان به نیکی از ایشان یاد می کنند.

وی در ادامه گفت : به همین دلیل و با روحیه ای که از ایشان سراغ داریم ، انتظار می رود که در حمایت از موسسه هنرمندان پیشکسوت دریغ نفرمایند.

عظیمی در ادامه صحبت‌های خود گفت: به عنوان کسی که به اکثر نقاط دیدنی ایران و حداقل بسیاری از کشورها در غرب و شرق با هواپیما یا ماشین سفر کرده ام و همچنین در این سالها در این موسسه افتخار داشته ام بیش از ۱۶ سفر بزرگ در قالب همایش های سراسری برای هنرمندان پیشکسوت در مناطق مختلف ایران را تدارک و برنامه ریزی کنم ، می خواهم به نکته بسیار دقیق و ظریف وزیر محترم میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اشاره کنم که واقعا سرویس بهداشتی یکی از لازمه های مهم اماکن تفریحی و مقاصد گردشگری است و فکر می کنم اگر قرار است اتفاق خوبی در مسیر توسعه گردشگری ایران بیفتد باید به این مهم توجه کرد.

وی در ادامه گفت : به عنوان یک فرد مطلع در حوزه گردشگری متاسف می شوم که به دلیل ناآگاهی این دغدغه مهندس ضرغامی دست آویز تمسخر یا طنز می شود! وقتی یک وزیر دردهای گردشگری کشور را می‌فهمد ، باید او را به واسطه همین دقت نظر و جزیی نگری تشویق کرد. این قسمت قضیه به نظرم نقطه مثبت عملکرد یک وزیر است و اگر رسانه‌های بیگانه یا دشمنان این اقدام و صحبت‌ها را مسخره می‌کنند که طبیعی است ، اما دوستان و نااگاهان داخلی چرا به این مسائل دامن می زنند ؟

داریوش ارجمند رییس هیات مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت هم در این برنامه گفت: هر آنچه تاکنون برای این موسسه انجام دادم حسب وظیفه‌ای بود که به عهده من گذاشته شده است و امیدوارم این کارها مسیری برای بهبود وضعیت هنرمندان ارزشمند این سرزمین شود.
وی افزود: من در دهه پایانی زندگی خودم هستم؛ بنابراین نمی‌توانم تحت تاثیر آدم‌های مقیم کشورهای دیگر قرار بگیرم. آنچه امروز در رسانه‌های بیگانه برای مقابله با این کشور می‌بینیم، کاملاً برنامه سازی شده و هدف مند است. آنها خوب می‌دانند کجای این سرزمین را نشانه بگیرند تا بتوانند تخریب کنند.در حالی که همه ما مسئول هستیم و باید کاری برای هم وطنان و انسانیت انجام دهیم. 


این بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون تصریح کرد: ما امیدواریم و بزرگ‌ترین امید در جهان تشیع، ظهور امام زمان (عج) است. ما منتظر کسی هستیم که مانند هیچ کس نیست. این یک انتظار امید بخش است. شما هنرمندان هم به واقع مظاهر امید هستید که در چندین دهه زندگی پربرکت خود تلاش‌های بی شماری انجام دادید که واقعاً مثال زدنی است.

سید عزت‌الله ضرغامی با ابراز خرسندی از حضور در جمع هنرمندان گفت: حضور من در این جلسه ادای احترام به ساحت مقدس هنرمندان است. در یک جمله حرف حق و حقیقت و راه راستی و درستی وقتی به زبان هنر در می‌آید تاثیر می‌گذارد چرا که اولین و آخرین هنرمند هم خود خدا است تا جایی که خداوند ستارگان را آفریده و با این که کارکرد اصلی آن‌ها چیز دیگری است با این حال خداوند می‌گوید ما این ستارگان را زیبا آفریدیم.


ضرغامی ادامه داد: ما بعد از انقلاب در زیبایی کم گذاشتیم تصور اشتباه این بود که زمانی که زیبایی را بیان کنیم، اشرافی‌گری است. ما سادگی را بد بیان کردیم و زیبایی را نیز بد تصور کردیم و حالا باید جبران کنیم.


وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به هنرهای سنتی و صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: وزارتخانه ما متولی صنایع‌دستی است. شما ببینید همین صنایع‌دستی اگرچه برای تأمین معیشت به کار می‌رود اما واقعا زیبا است. ما در ایران در حال حاضر ۲۹۹ رشته برجسته داریم و در دنیا اول هستیم. این نشان می‌دهد که نیاکان ما آدم‌های خوبی بودند. اصلا همین که اسلام را پذیرفتند آدم‌های خوبی هستند. برای همین اصلا نیاکان ما در زمان ورود اسلام به ایران به تعبیر شهید مطهری، با اعراب نجنگیدند و به خاطر مشخصات زیبا و خوب دین اسلام، درها را گشودند و اسلام وارد ایران شد. به تعبیر شهید مطهری خدمتی که ما ایرانی‌ها به اسلام کردیم خود اعراب نکردند.


او سپس با اشاره به حضور هنرمندان پیشکسوتی مانند داریوش ارجمند در این مراسم ادامه داد: گاهی اوقات در حوزه هنر در برخی از فیلم‌ها و سریال‌ها دیالوگ‌های ماندگاری را شاهد هستیم. در فیلم سینمایی ناخدا خورشید، آقای داریوش ارجمند جمله‌ای دارد که ماندگار است. این هنرمند در قسمتی از این فیلم می‌گوید: “آنجایی که زن و بچه ماجد باید نان بخورند زن و بچه ما هم باید نان بخورند.” این جمله در این فیلم سینمایی در ذهن من مانده است.


ضرغامی خطاب به هنرمندان اضافه کرد: شما همه ما مایه افتخار هستید به حدی عزیز و بزرگوار هستید که با تجلیل و هدیه و … زحمات شما قابل تجلیل نیست. به قول مرحوم علی حاتمی هنر مزرعه بلال نیست. هنر بسیار ارزشمند است و همه باید قدردان هنر و هنرمندان باشیم.


ضرغامی در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: متاسفانه برخی نگاه‌های سوداگرانه دست اندازهایی ایجاد کرده است بنابراین باید زیر میز زد و خط را عوض کرد. بزرگانی چون شما بالای سر هنرمندان جوان هستید و آن قدر وجود پربرکتی دارید که حضورم در کنار شما برایم باعث خوشحالی است. آقای عظیمی شما هر نکته‌ای که فکر می‌کنید بنده در وزارت میراث فرهنگی می‌توانم انجام دهم بگویید و من با افتخار کنار شما هستم.

پس از صحبت‌های وزیر میراث فرهنگی از با حضور هنرمندان پیشکسوت هنرهای سنتی استادان محبوب عارفی ،مهدی طوسی ،شهین پزشکی ، عشرت سیروس و مرتضی وفایی از منصور تامسن طراح فرش، ذبیح الله احمدی هنرمند پیشکسوت هنر زری بافی، ابراهیم پور معمار هنرمند پیشکسوت عرصه معماری سنتی، به عنوان هنرمندان پیشکسوت هنرهای سنتی متولد اسفندماه قدردانی به عمل آمد.

جهانگیر الماسی بازیگر پیشکسوت سینمای کشورمان هم در حاشیه این مراسم با قدردانی از حضور ضرغامی گفت: «روز واقعه» و «سفیر» ۲ فیلمی هستند که درباره امام حسین (ع) ساخته شده اند اما واقعاً بی معرفتی است اگر از نقش خوب و موثر عزت الله ضرغامی در تولید این آثار سینمایی به راحتی عبور کرد.


از دیگر قسمت های جذاب این مراسم خواندن آواز ای ایران توسط استاد رشید وطن دوست خواننده پیشکسوت اپرا بود که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

محمدحسن داورزنی،حسین اسرافیلی، منصور تام سن، سیاوش طهمورث،احمد عربانی، رشید وطن‌دوست، رحیمعلی زریان، علی فریدونی، زهرا سعیدی، کریم بهمنی، ذبیح‌اله احمدی، طاها بهبهانی،مهدی شمس نیکنام، نادر رجب‌پور، عزت‌اله رمضانی‌فر، ناصر جواهرپور، آلبرت کوچوئی، ابراهیم پورمعمار، حسین رحیم‌خانی،مهربانو توفیق،محمود نادعلی،استاد پرویز روزبه، مجتبی احمدخان،خانواده زنده‌یاد استاد سیروس گرجستانی و  احمد عزیز هنرمندان اسفندماهی حاضر در این مراسم بودند.


همچنین استادان محمد شیری ، مجید مظفری ، علیرضا خمسه ،مهوش نیکخو ، مهین نویدی یکتا و نظام‌الدین کیایی هنرمندان پیشکسوت متولد بهمن هستند که با توجه به عدم حضور در‌مراسم ماه گذشته در این رویداد حاضر شدند از آنها تقدیر شد.

استادان آذر هاشمی (موسیقیدان و نوازنده و عضو موسسه ) و بهناز ذاکری (موسیقیدان و نوازنده و عضو موسسه ) همسران استادان مهدی شمس نیکنام و محمدعلی لقا را در این رویداد حضور داشتند.

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

تحریریه موسسه هنرمندان پیشکسوت

سایر اخبار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا